Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername

Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername

De Amsterdamse hotelier CitizenM komt in handen van de Amerikaanse hotelgigant Marriott. De overname lijkt volgens de berichtgeving in enkele media op het eerste gezicht een klassieke bedrijfsovername, maar het gaat in werkelijkheid om de koop van het merk en de formule. Het vastgoed en de exploitatie van bestaande hotels blijven in handen van de oorspronkelijke aandeelhouders.

 

"Deze recente transactie is een uitstekend voorbeeld van hoe hoteldeals tegenwoordig zelden eenvoudig als 'een overname' te labelen zijn", stelt expert Rob van Ginneken van de Breda University of Applied Sciences. "In werkelijkheid gaat het hier niet om de aankoop van het volledige bedrijf CitizenM, maar specifiek om de merknaam, formule en bijbehorende intellectuele eigendom. Dat betekent dat de exploitatie van bestaande hotels, net als het vastgoed zelf, in handen blijft van de oorspronkelijke aandeelhouders."

 

Dit type deal roept volgens Van Ginneken regelmatig verwarring op, ook in de media. "CitizenM werkt al jaren met een mix van eigendom, huurconstructies en managementcontracten. Dat maakt het nog belangrijker om helder te krijgen wat nu precies wordt verkocht. De koopprijs van 355 tot mogelijk 465 miljoen dollar is dan ook puur gebaseerd op de merkwaarde en staat in schril contrast met eerdere waarderingen van 2 tot zelfs 4 miljard euro waarin ook vastgoed en operationele inkomsten werden meegewogen."

 

Voor geïnteresseerden is het cruciaal om deze onderliggende structuren te begrijpen. Van Ginneken: "Door scherp te kijken naar wie eigenaar is van het vastgoed, wie van de exploitatie, wie verantwoordelijk is voor het dagelijkse hotelmanagement en tot slot wie het merk exploiteert, worden strategieën en belangen van de betrokken partijen veel inzichtelijker."

 

Uiteindelijk is dit volgens de expert een signaal dat de hotelwereld steeds meer werkt volgens het model van scheiding van merk, eigendom en operatie. "Marriott vergroot zijn portfolio met een sterk merk, terwijl CitizenM via het veel grotere Marriott-netwerk verder groeit; ieder vanuit een andere rol, maar met gedeeld belang in merkwaarde en schaalvergroting."

Trefwoorden: Bedrijfsovername, merknaam, hotelformule

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.