Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda

Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda

Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’. Breda University of Applied Sciences (BUas) organiseert het congres, dat eerder in Nieuw-Zeeland plaatsvond.

"Het World Leisure Congress is de belangrijkste ontmoetingsplaats voor de internationale gemeenschap van wetenschappers en professionals op het gebied van vrije tijd,” zegt Marcel Bastiaansen, hoogleraar bij BUas en Tilburg University en bestuurslid van de World Leisure Organization. De WLO is initiatiefnemer van het congres dat elke twee jaar in een ander werelddeel plaatsvindt. Het congres richt zich op hoe vrije tijd (cultuur, sport, toerisme, podiumkunsten, festivals, etc.) kan bijdragen aan een betere samenleving vanuit sociale, psychologische, economische en duurzaamheidsaspecten.

Het congres opent in de Grote Kerk van Breda en vervolgt op de campus van BUas. Dinsdag en donderdag staan in het teken van wetenschappelijke presentaties over de rol van vrije tijd in een betere samenleving. Nieuw dit jaar is de Industry Day op woensdag, georganiseerd door CELTH. "De academische wereld heeft behoefte aan input uit de praktijk. Tegelijkertijd kan de industrie profiteren van wetenschappelijke inzichten,” aldus Bastiaansen. "BUas is het platform bij uitstek om deze werelden samen te brengen.” Ook studenten dragen bij via een zogeheten Fieldschool, waarin zij werken aan thema’s als toegankelijkheid en inclusie.

Volgens Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, is het congres een buitenkans voor de stad: ""Het World Leisure Congress is een katalysator voor de stad Breda: het vergroot internationale zichtbaarheid, brengt economische kansen, inspireert stedelijke vernieuwing en versterkt het lokale ecosysteem van samenwerking, innovatie en identiteit.”

Link: https://worldleisurenl.com
Trefwoorden: leisure, toerisme, hospitality, congressen, onderzoek, CELTH, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.