Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort

Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
Image by LuckyLife11 from Pixabay

De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand. Dat schrijven experts van ABN AMRO in het rapport ‘Horeca – op zoek naar een duurzaam personeelsbestand’ waarin ze constateren dat de horeca nog altijd kampt met ruim 30.000 openstaande vacatures.

Een belangrijke oorzaak is de grote afhankelijkheid in de horeca van jongeren met een bijbaan. Maar liefst 58 procent van het horecapersoneel is tussen de 15 en 25 jaar oud. Deze groep zorgt voor flexibiliteit, maar vertrekt vaak na afronding van hun studie. Tegelijkertijd daalt het aantal mbo- en hbo-studenten in horecaopleidingen, wat de instroom van gekwalificeerd personeel onder druk zet. Het aandeel 25- tot 35-jarigen in de sector is sinds 2015 gedaald van 19 naar 12 procent. De hoge uitstroom blijft een uitdaging: per kwartaal verlaat gemiddeld 35 procent van het horecapersoneel de sector. Werknemers blijven gemiddeld slechts 3,9 jaar bij dezelfde werkgever – het laagste van alle sectoren.

Mbo-ers willen stabiliteit

ABN AMRO pleit voor een meer duurzame aanpak. Zo zouden horecaondernemers meer moeten investeren in mbo-opgeleiden, die op zoek zijn naar stabiliteit, duidelijke loopbaanperspectieven en goede begeleiding. Uit onderzoek blijkt dat jongeren uit Generatie Z, die vaak in de horeca werken, juist waarde hechten aan structuur en toekomstperspectief – in tegenstelling tot het stereotype van de ‘vrijheidszoekende idealist’.

Ook technologie kan bijdragen aan het verlichten van de werkdruk. Vooral hotels investeren al in automatisering en efficiëntere werkprocessen. Toch blijft de kloof tussen benodigde en aanwezige digitale vaardigheden groot, vooral op het gebied van AI en data-analyse. Trainingen en ontwikkelingsprogramma’s zijn daarom essentieel.

Gestructureerde aanpak voor zij-instromers gewenst

Een andere oplossing ligt in het aantrekken van zij-instromers. Hoewel 30 procent van de horecaondernemers hier open voor staat, ontbreekt het vaak aan gestructureerde trajecten zoals die in de zorg of bouw wel bestaan. De sector biedt weliswaar laagdrempelige instapmogelijkheden, maar begeleiding en opleiding blijven cruciaal om deze groep succesvol te integreren.

Investeren in stabiel personeelsbestand

ABN AMRO concludeert dat de horeca alleen toekomstbestendig kan worden als er wordt geïnvesteerd in een stabieler personeelsbestand. Dat vraagt om betere arbeidsvoorwaarden, meer aandacht voor opleiding en begeleiding, en een strategische inzet van technologie en zij-instroom.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/horeca-op-zoek-naar-een-duurzaam-personeelsbestand.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, arbeidsmarkt, arbeidsmarktbeleid, vacatures

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.