Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-06-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding

Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Photo by jo rhn on Unsplash

Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.

Algemene groei: +459.000 gasten en +2,15 miljoen overnachtingen

In april 2025 verbleven 4,83 miljoen gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, tegenover 4,37 miljoen in april 2024. Het aantal overnachtingen steeg van 11,41 miljoen naar 13,56 miljoen. Deze groei van respectievelijk 10,5% en 18,9% is opvallend, zeker gezien de relatief stabiele cijfers in de jaren daarvoor.

Binnenlands vs. buitenlands toerisme

De groei komt grotendeels voor rekening van buitenlandse gasten. Het aantal binnenlandse gasten steeg licht van 2,36 miljoen naar 2,40 miljoen (+1,8%), terwijl het aantal buitenlandse gasten toenam van 2,01 miljoen naar 2,42 miljoen (+20,7%). De overnachtingen van buitenlandse gasten stegen zelfs met 1,64 miljoen (+28,9%), van 5,67 miljoen naar 7,31 miljoen. Binnenlandse overnachtingen groeiden met 510.000 (+8,9%).

Herkomst: Duitsland en China springen eruit

De grootste stijging in absolute aantallen kwam uit Duitsland: +292.000 gasten en +1,22 miljoen overnachtingen. Ook het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië lieten groei zien, maar minder uitgesproken. Opvallend is ook de stijging uit Azië, met name China, waar het aantal gasten toenam van 112.000 naar 129.000 (+15,2%). Deze cijfers wijzen op een verder herstel van het internationale toerisme na de pandemie, mede geholpen door versoepelingen in het visumbeleid en verbeterde vliegverbindingen.

Type logiesaccommodatie: vakantieparken en campings in trek

De groei was zichtbaar in vrijwel alle typen accommodaties, maar vooral in de verblijfsrecreatie (vakantieparken, campings en groepsaccommodaties):

  • Vakantieparken: +145.000 gasten en +927.000 overnachtingen.
  • Campings: +179.000 gasten en +782.000 overnachtingen.
  • Hotels/pensions: +153.000 gasten en +453.000 overnachtingen.

De stijging bij campings is deels seizoensgebonden: april 2025 kende relatief warm en droog weer, wat kamperen aantrekkelijker maakte.

Regionale spreiding: groei in alle provincies

Alle provincies zagen een toename in toerisme, maar de sterkste groei vond plaats in:

  • Noord-Holland: +134.000 gasten, vooral in Amsterdam.
  • Gelderland en Drenthe: sterke groei in verblijfsrecreatie.
  • Zeeland: +57.000 gasten, mede door vroegboekers voor strandvakanties.

Vakantie-effect: Pasen en meivakantie vielen gunstig

Een belangrijke verklarende factor voor de groei in april 2025 is de spreiding van de schoolvakanties. In tegenstelling tot 2024, waarin Pasen op 31 maart viel, viel Pasen in 2025 op 20 en 21 april — midden in de meivakantie. Veel scholen gaven twee weken vrij (19 april t/m 4 mei), wat leidde tot een langere vakantieperiode in april. Dit zorgde voor een piek in binnenlands toerisme, vooral naar vakantieparken en campings. Ook buitenlandse toeristen profiteerden van de langere openingsperiodes van accommodaties en attracties.

Conclusie: combinatie van structurele en tijdelijke factoren

De groei van het toerisme in april 2025 is het resultaat van een combinatie van structurele en tijdelijke factoren:

  • Structureel: herstel van het internationale toerisme, toename van het aantal vliegbewegingen, en populariteit van Nederland als bestemming.
  • Tijdelijk: gunstige ligging van Pasen en de meivakantie, goed weer en vroege boekingen.

Voor beleidsmakers en ondernemers in de toeristische sector biedt deze analyse waardevolle inzichten. Het onderstreept het belang van flexibiliteit in aanbod, spreiding van toerisme over regio’s en het benutten van vakantiepieken.

Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, gasten, verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, huisjesterreinen, groepaccommdaties, horeca, hotels

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...