Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent

De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hiermee zet de sector zijn herstel voort en noteert het zestiende kwartaal op rij met omzetgroei.
Binnen de horeca deden vooral eet- en drinkgelegenheden het goed. Zij zagen hun omzet met 4,4 procent stijgen. Kantines en cateringbedrijven boekten zelfs een groei van 5,5 procent, gevolgd door restaurants met 5 procent. Ook cafés en fastfoodrestaurants presteerden beter dan vorig jaar, met respectievelijk 4,0 en 2,8 procent omzetgroei.
De logiesverstrekkers, zoals hotels en vakantieparken, lieten een gematigder beeld zien. De totale omzet in deze branche steeg met slechts 0,6 procent. Hotels deden het relatief goed met een stijging van 2,3 procent, maar de overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, zagen hun omzet juist dalen met 3,5 procent.
Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen in de horeca licht is verbeterd. Hoewel het nog steeds het laagste is van alle sectoren, steeg het vertrouwen van -17,9 in het eerste kwartaal naar -12,3 in het tweede kwartaal van 2025.
De aanhoudende groei in de horeca wijst op een stabiel herstel na de coronajaren, al blijven er verschillen zichtbaar tussen de diverse branches binnen de sector.
