Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent

Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent

De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hiermee zet de sector zijn herstel voort en noteert het zestiende kwartaal op rij met omzetgroei.

Binnen de horeca deden vooral eet- en drinkgelegenheden het goed. Zij zagen hun omzet met 4,4 procent stijgen. Kantines en cateringbedrijven boekten zelfs een groei van 5,5 procent, gevolgd door restaurants met 5 procent. Ook cafés en fastfoodrestaurants presteerden beter dan vorig jaar, met respectievelijk 4,0 en 2,8 procent omzetgroei.

De logiesverstrekkers, zoals hotels en vakantieparken, lieten een gematigder beeld zien. De totale omzet in deze branche steeg met slechts 0,6 procent. Hotels deden het relatief goed met een stijging van 2,3 procent, maar de overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, zagen hun omzet juist dalen met 3,5 procent.

Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen in de horeca licht is verbeterd. Hoewel het nog steeds het laagste is van alle sectoren, steeg het vertrouwen van -17,9 in het eerste kwartaal naar -12,3 in het tweede kwartaal van 2025.

De aanhoudende groei in de horeca wijst op een stabiel herstel na de coronajaren, al blijven er verschillen zichtbaar tussen de diverse branches binnen de sector.

OmzetHoreca
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.