Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in

easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Image by Mario Hagen from Pixabay

Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. De groei wordt ondersteund door een beperktere capaciteitsgroei in de tweede helft van het jaar. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien. Dat laat easyJet weten in haar halfjaarbericht over het gebroken boekjaar 2024-2025.

CEO Kenton Jarvis toonde zich optimistisch: "We blijven een sterke vraag zien naar easyJets vluchten en pakketreizen. Onze focus ligt op het opnieuw realiseren van een recordzomer, waarin

Terugblik op de eerste jaarhelft

In de eerste zes maanden van boekjaar 2025 noteerde easyJet een verlies voor belastingen van £394 miljoen. Dit is in lijn met de verwachtingen en een lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar, gecorrigeerd voor de timing van Pasen en enkele eenmalige posten. Het aantal beschikbare stoelen per kilometer (ASK) steeg met 12% op jaarbasis, terwijl de omzet per stoel per kilometer (RASK) met 6% daalde. Deze daling is deels te verklaren door de timing van Pasen en strategische investeringen in routes naar verder gelegen vakantiebestemmingen, waarvan easyJet verwacht dat deze in de komende winter winstgevend zullen zijn. Positief is dat de kosten per stoel per kilometer (CASK) exclusief brandstof met 4% daalden, en inclusief brandstof zelfs met 5%. De tak easyJet holidays presteerde sterk met een winst van £44 miljoen, een stijging van £13 miljoen ten opzichte van vorig jaar.

Outlook voor de rest van het jaar

Voor de rest van het boekjaar zijn de vooruitzichten positief. De huidige boekingen liggen in lijn met de verwachtingen. Voor de zomer wordt een beperktere groei van het aantal stoelen van ongeveer 1% verwacht, terwijl de vraag naar vluchten en vakanties sterk blijft. De beschikbare capaciteit voor het derde kwartaal is reeds voor 80% verkocht, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Voor het vierde kwartaal is 42% verkocht, een grotere toename ten opzichte van vorig jaar.

easyJet holidays ligt op schema om het middellange termijn doel van meer dan £250 miljoen winst voor belastingen eerder dan gepland te halen. Dit jaar verwachten we ongeveer 25% meer klanten en een klanttevredenheidscore van 84%. we sterke winstgroei verwachten en verdere stappen zetten richting ons doel."

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, touroperators, vluchten, vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...