Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid

Themaroutes, erfgoed en het groeiende belang van recreatief fietsen

Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid

In mei lanceert RBT Heuvelrug & Vallei een fietscampagne die recreatie koppelt aan actuele thema’s als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed. Met vernieuwde themaroutes, winacties en kindvriendelijke tochten speelt de campagne in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.

 

Nieuw zijn routes rond thema’s als militaire geschiedenis, streekproducten en natuur. Deze zijn beschikbaar via fietsen.opdeheuvelrug.nl en sluiten aan op het vernieuwde fietsknooppuntensysteem van Routebureau Utrecht. Toeristische Overstappunten (TOP’s) bieden handige startlocaties met voorzieningen.

 

Erfgoed en educatie: 80 jaar vrijheid en de Grebbelinie

De Grebbelinie krijgt extra aandacht in het kader van 80 jaar vrijheid, met educatieve stops voor jong en oud. Ook kastelen, buitenplaatsen en landgoederen zijn opgenomen in de routes.

 

Ook voor sportieve fietsers en gezinnen

De regio is aantrekkelijk voor zowel sportieve fietsers als gezinnen. Met het grootste MTB-netwerk van Nederland, populaire klimroutes en toegankelijke e-bikepaden is er voor ieder wat wils. Gezinnen kunnen kiezen uit kortere, speelse routes.

 

Gezond en duurzaam: de fiets als toekomstbestendig vervoermiddel

Fietsen is niet alleen gezond en duurzaam, maar ook economisch waardevol. In de provincie Utrecht worden jaarlijks 19,3 miljoen fietstochten gemaakt, goed voor een geschatte besteding van 54 miljoen euro.

 

Meer druk, minder ruimte: de noodzaak van spreiding en zonering

Door toenemende druk op natuurgebieden is spreiding belangrijker dan ooit. Themafietsen helpt recreatie te geleiden en kwetsbare natuur te beschermen. De campagne speelt hierop in met zonering, educatie en het promoten van minder bekende plekken.

Trefwoorden: Fietscampagne, fietsrecreatie, thema's

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...