Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen

Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen

Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.

Uitschieter is Albanië waar in 2022 de opnames plaatsvonden. In datzelfde jaar verviervoudigde het aantal boekingen voor hurauto’s in dat land. "Hier wordt wel vergeleken met een coronajaar, dus een grotere stijging is logisch. Maar als we Albanië vergelijken met het gemiddelde, groeide dit land twee keer zo snel”, legt Suzanne Al van Sunny Cars uit. De stijging zet door, want in 2023 groeide het aantal boekingen naar Albanië met nog eens 300 procent en in 2024 met nog eens 190 procent. "Naast de effecten van Wie is de Mol? waren er voor dit land ook andere aanjagers, zoals TikTok”, zegt Al.

Ook Zuid-Afrika, locatie van het 2023-seizoen, zag een aanzienlijke stijging met anderhalf keer meer boekingen. Al licht toe: "Dit was ook meer dan de gemiddelde groei van onze boekingen, die in 2023 op 35 procent uitkwam”. In Mexico, waar het seizoen van 2024 plaatsvond, is een vertraagde, maar duidelijke toename van boekingen te zien. Al legt uit: "De latere groei kan komen doordat dit een verre reis is. Bij dit soort bestemmingen zien we vaak een vertraging in de boekingen, omdat verre reizen meestal verder van tevoren worden gepland.” Wie is de Mol? wordt altijd aan het begin van het jaar uitgezonden van januari tot begin maart.

Voor Cambodja, de locatie van het huidige seizoen, wordt ook een toename verwacht, al is autoverhuur daar niet aan te raden. "Dit komt onder andere doordat een Cambodjaans rijbewijs verplicht is en de infrastructuur op veel plekken slecht is. Daarom wordt aangeraden om in dit land een auto met chauffeur te huren”, aldus Al.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, bestemmingen, Mexico, Cambodja, Zuid-Afrika

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...