Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieplannen Nederlanders zomer 2025: Buitenlandse vakanties in de plus maar eigen land in de min

Vakantieplannen Nederlanders zomer 2025: Buitenlandse vakanties in de plus maar eigen land in de min
Photo by Hugh Whyte on Unsplash

Het aantal vakantieplannen van Nederlanders voor komende zomer is vrijwel gelijk aan vorig jaar. Er bestaan voor komende zomer wel beduidend meer plannen voor een buitenlandse vakantie; terwijl het aantal plannen voor een binnenlandse vakantie terugloopt. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism eind januari / begin februari heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer.

Kees van de Most over de meest opvallende verschuiving: "Kozen Nederlanders in de coronaperiode en de jaren daarna nog relatief veel voor eigen land. Inmiddels is het buitenland - als het gaat om lange vakanties in de zomer - weer met afstand het meest in trek. De verhouding buitenland/ binnenland tendeert weer naar de ratio zoals die voor corona was (grofweg 80% vs. 20%).”

Bijna 8 op de 10 Nederlanders wil op zomervakantie

Zo’n 78% van de Nederlanders wil komende zomer beslist/waarschijnlijk op vakantie gaan. Zo’n 11% twijfelt nog en eveneens 11% verwacht niet te gaan. Voorgaande twee jaren lag het aandeel Nederlanders met plannen voor een zomervakantie nog iets lager (77% en 75%). Belangrijkste reden om niet op vakantie te gaan zijn financieel van aard (genoemd door een derde van de niet-vakantiegangers).

Overgrote deel kiest voor het buitenland

Van de Nederlanders met plannen voor komende zomer wil 76% naar het buitenland,18% kiest voor eigen land en 6% heeft nog geen keuze gemaakt tussen eigen land en het buitenland. Het aandeel buitenland groeit daarmee van 71% in 2024 naar 76% in 2025. Omgekeerd daalt het aandeel binnenlandse vakanties van 23% naar 18%. Spanje (19%), Italië (11%) en Frankrijk (10%) zijn komende zomer de populairste buitenlandse bestemmingen. Een zon/zee/strandvakantie is het meest in trek bij buitenlandse vakanties (45%); gevolgd door een rondreis (17%).

Link: https://www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, vakantieplannen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...