Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-02-2025
Auteur: Esther Peperkamp
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2024-3

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-3

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-3
In dit nummer belichten we de verschillende kanten van een van de kerndomeinen van vrije tijd: evenementen!

Nog maar enkele jaren geleden zag het er somber uit voor evenementen, toen vanwege corona geen live bijeenkomsten mochten plaatsvinden. Martijn Mulder was desondanks positief over de veerkracht van de evenementensector. Voor dit nummer hebben wij hem gevraagd om nog eens terug te kijken naar zijn verwachtingen en of deze zijn uitgekomen.

We vervolgen deze reis langs evenementen met Jochem Jansen en Amber Herrewijn die de ontwikkelingen op het gebied van zakelijke evenementen schetsen, in het bijzonder met betrekking tot de inzet van innovatieve digitale technologie. Innovatie is tevens het onderwerp van de bijdrage over Innofest, die festivals als testomgevingen gebruikt. In het artikel schetsen Marjolein Koornstra en Cindy de Bot de werkwijze en presenteren een voorbeeld.

De twee Engelstalige artikelen die volgen bieden twee internationale perspectieven. Anastasiya Vaganova belicht de rol van muziekfestivals in Kyiv, die ondanks de oorlog niet alleen nog steeds doorgang vinden, maar die ook bijdragen aan het mentale welzijn en charitatieve acties steunen. Ana Carolina de Almeida Jordao werpt een blik achter de schermen van mega-evenementen waar zij werkzaam was: de Olympische Spelen in Brazilië en de FIFA World Cup in Qatar. Dergelijke mega-evenementen zijn onderwerp van discussie vanwege hun grote impact, maar tegelijkertijd ook de trots van de mensen die ze mogelijk maken. Tot slot vertelt Leontine Onderwater -druk bezig met de organisatie van de World Leisure Conferentie in Breda- over wat haar inspireert. 

Deze bijdragen vormen hopelijk het begin van een eventful 2025.

Esther Peperkamp
Trefwoorden: onderzoek, onderwijs, evenementen, festivals, leisure, zakelijk toerisme, olympische spelen, wk voetbal, Oekraïne,

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...