Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-01-2025
Auteur: Klaas van Erp
Maas Recreatie Bedrijfsmakelaardij

Mooie vooruitzichten

Mooie vooruitzichten

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Als ik dit artikel schrijf is het nog 7 dagen tot de kerst. Mooi moment om eens even terug én vooruit te blikken.

2024 was een mooi jaar. We hebben weer een groot aantal ondernemers kunnen verblijden met een mooie taxatie. Daarnaast hebben we uiteraard de nodige ondernemers kunnen helpen met de verkoop van hun jachthaven, camping of recreatiepark danwel een nieuwe camping of jachthaven kunnen aankopen voor opdrachtgevers. Verder hebben we in oktober een prachtige inspiratiereis gehad met 27 recreatie-ondernemers naar Porto en de Douro vallei. Erg leuk!

Inmiddels zitten we in de gebruikelijke eindejaar sprint, waarin nog de nodige taxaties afgewerkt moeten worden en verkoop- en aan aankoopdossiers gereed moeten worden gemaakt voor de overdracht.

Ook wordt er weer gewerkt aan de nieuwe verkoopdossiers van objecten die begin 2025 weer de markt op gaan. Voor diverse jachthavens en campings gaan we weer op zoek naar een koper. Opvallend daarbij is dat het aanbod van jachthavens toeneemt. De jachthavenondernemers komen op een bepaalde leeftijd en er is geen opvolging. Een ontwikkeling die bij campings al eerder werd waargenomen.

Verder gaan we begin januari ook weer een bungalowontwikkeling aanbieden dat verkocht gaat worden via de veiling. In de crisisjaren 2007 tm 2013 hebben we dat veelvuldig gedaan, maar dat is inmiddels weer een tijdje geleden. Gelukkig maar. Het levert alleen verliezers op en successen zijn beter voor de sector dan verliezen.

Verder is het opvallend dat veel watersport en recreatieondernemers de stap om te verkopen lastig vinden om te maken. "Wat moet ik doen als ik verkocht heb?” en nog vele vragen meer die de stap lastig maken. We denken er over om in 2025 een seminar te gaan organiseren om handvatten te bieden voor die ondernemers. Wordt vervolgd!

Voor nu wens ik u graag fijne feestdagen en al het beste voor 2025!

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, vakantieparken, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, jachthavens. verkoop, aankoop, makelaardij

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...