Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol

Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol
De nieuwe elektrische bus. Foto: Schiphol Group.
Luchthaven Schiphol en vervoersbedrijf Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren.

Vanaf nu kunnen reizigers van en naar P3 Lang Parkeren op Schiphol gebruikmaken van nieuwe elektrische bussen. Arriva Touring vervangt met deze nieuwe achttien meter lange zero emissie voertuigen de eerdere, kleinere, dieselbussen. De nieuwe gelede 18 meter bussen bieden de passagiers meer ruimte en een meer duurzame vervoersoptie.

Opgeladen zonnestroom

De nieuwe bussen worden voor het grootste deel opgeladen met zonnestroom. Die komt van de zonnepanelen op het dak van de P3-garage. Schiphol vult deze energie aan met duurzaam opgewekte stroom wanneer nodig en streeft ernaar om door slim beheer van de laadcycli het aandeel zonne-energie zo hoog mogelijk te houden. Met de introductie van deze elektrische bussen zet Schiphol, samen met Arriva, een belangrijke stap in haar ambitie om de uitstoot verder te verlagen en haar mobiliteitsaanbod verder te verduurzamen.

Gezamenlijk project

De inzet van de elektrische bussen is een gezamenlijk project van Schiphol en vervoerder Arriva. Schiphol heeft de oplaadinfrastructuur gerealiseerd en neemt het beheer daarvan op zich. Arriva schafte de bussen aan en leverde expertise op het gebied van zero-emissie oplossingen. Dit leidde tot de keuze voor de elektrische bussen van leverancier Solaris.

Dankzij de extra lengte van de bussen profiteren reizigers van meer ruimte. Dat wordt vooral merkbaar tijdens drukkere momenten. De huidige dienstregeling blijft gelijk. De bussen van P3 rijden 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Trefwoorden: bus, Schiphol, vervoer, reizen

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...