Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Recycling bekers bij sportevenementen

Recycling bekers bij sportevenementen
Zevenheuvelenloop 2024. Foto: Sjoerd Tullenaar / Stichting Zevenheuvelenloop
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.

De eerste inzet van volledig recyclebare papieren bekers bij een hardloopevenement in Nederland is goed verlopen. Bij de 39e NN Zevenheuvelenloop (17 november) werd 92,5% van de uitgedeelde bekers weer ingezameld voor volledige recycling.

De 39e NN Zevenheuvelenloop was dit jaar een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van evenementen in Nederland. Voor het eerst kregen deelnemers aan een loopevenement sportdrank en water uitgereikt in volledig recyclebare kartonnen bekers. Deze primeur komt voort uit een samenwerking tussen Conpax, Prom’es Event Supplies en de Stichting Zevenheuvelenloop.

Resultaat recycling

Van de 95.000 gebruikte bekers tijdens het Zevenheuvelenweekend zijn er 87.875 ingezameld. In het recyclingproces is op twee momenten een deel van de bekers afgekeurd door vervuiling door bladafval en vocht. Uiteindelijk is 92,5% van alle uitgegeven bekers gerecycled. Van de papiervezels zijn zakken voor diervoeding gemaakt en van het plastic laagje in de bekers zijn vuilniszakken gemaakt. Het deel dat niet te recyclen was door lichte vervuiling met bladafval is via thermische recycling verwerkt.
Met deze cijfers voldoet de NN Zevenheuvelenloop ruimschoots aan de wettelijke eis van 75% inzameling en recycling van bekers voor eenmalig gebruik.

Bij het volgende evenement van de Stichting Zevenheuvelenloop, de Alfa Laval Stevensloop op zaterdag 15 en zondag 16 maart, krijgen de deelnemers weer sportdrank en water uit de recyclebare Conpax-bekers.

Trefwoorden: evenement, plastic, bekers, recycling, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...