Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-06-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Succesvol jaar voor MarketingOost

Succesvol jaar voor MarketingOost
Afbeelding van AnneliesJasper via Pixabay

MarketingOost meldt in haar jaarverslag een succesvol 2023 met 9,1 miljoen overnachtingen in Overijssel en sterk online bereik. Het Hanzejaar, met ruim 100 evenementen, zorgde voor grote betrokkenheid van zowel bewoners als bezoekers. Daarnaast trok de campagne ‘Overijssel verrijkt je’ veel landelijke aandacht.

Bij MarketingOost staan de regio- en stadsmerken centraal. In 2023 telt MarketingOost zeven A- merken: Hanzesteden, IJsseldelta, Salland, Twente, Vechtdal, Weerribben-Wieden, en Zwolle. Deze A-merken zijn niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch de basis voor MarketingOost.

Brede doelstelling

De inspanningen van MarketingOost moeten op stads- en regioniveau leiden tot versterking van de regionale economie en tot meer bezoekers, bestedingen en banen (welvaart), maar ook tot een gezond en evenwichtig leefklimaat, waar bewoners en ondernemers zich happy voelen en trots op zijn (welzijn).

Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder: "MarketingOost zet zich in om Overijssel en haar regio’s als aantrekkelijke bestemming voor zowel bezoekers als bewoners te positioneren. Onze inspanningen variëren van onderzoeken, data-analyse, advies aan ondernemers en overheden, tot het positioneren en branden van de regio’s en toeristische trekpleisters. We streven naar een integrale benadering van toerisme, waarbij we bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken en de balans tussen toerisme en leefbaarheid bewaken.”

Meer bezoek, groei vooral uit buitenland

In aantallen verblijfstoeristen doet Overijssel het uitstekend met 9,1 miljoen overnachtingen in 2023. Dat waren er 7% meer dan in 2022. Met een landelijke groei van 8% lijkt Overijssel wat achter te blijven maar ten opzichte van 2019 groeide het aantal overnachtingen in de provincie met 25% terwijl het landelijk beeld op 16% ligt. Overijssel moet het vooral van het binnenland hebben met 7,4 miljoen overnachtingen. Buitenlanders realiseerden bijna 1,6 miljoen overnachtingen. Die laatste markt groeit wel veel sneller dan de binnenlandse.

Veel werk in toerisme en recreatie

In 2023 waren er 39.800 personen werkzaam in de R&T sector. Dit is een groei van 4% ten op- zichte van 2022. Dat is 6% van de werkgelegenheid in Overijssel. De grootste subsector is de horeca (ruim 21.000 banen). In de logiesverstrekking wer- ken circa 5.800 personen.

Groot bereik

In 2023 heeft MarketingOost nationaal campagne gevoerd met als merknaam VisitOost. Dankzij deze campagne en de basisbranding heeft de website ruim 760.000 bezoekers gehad. Via www.visitoost.nl zijn er ruim 46.000 leads gerealiseerd naar ondernemers met verblijfsaccommodaties en ruim 60.000 leads naar dagrecreatie. Tevens zijn er via de site ruim 118.000 routes gedownload. Er zijn ruim 72 perspublicaties geweest. Op social media is er een bereik gerealiseerd van 18,5 miljoen. De internationale campagne ‘Das andere Holland’ heeft 512.663 websitebezoekers opgeleverd. Ook werden 168.436 Overijsselkranten huis-aan-huis in de grensregio’s bezorgd. Via socials (Facebook & Instagram) werden respectievelijk 1,2 en 1,9 miljoen Duitsers bereikt. Alle uitingen tesamen leverden een bereik van 175 miljoen op.

Bestemmingsmanagement

MarketingOost werkte in 2023 niet alleen aan het aantrekken van bezoekers. Ook bestemmingsmanagement stond hoog op de agenda. Innovatieve tools zoals Boost! en Resono werden ingezet voor effectief bezoekersmanagement en een benchmark voor ondernemers.

Veel bereikt met relatief weinig geld

Dat alles werd bereikt met een begroting van slechts 6,8 miljoen euro, waarvan 4,1 miljoen werd besteed aan promotie en 2,2 miljoen aan personeelskosten. Bij MarketingOost werken 33 mensen die 27,6 fte vertegenwoordigen.

Relevant blijven in de toekomst

Voor de toekomst wil MarketingOost de nadruk blijven leggen op innovatie, samenwerking en duurzaamheid. "Deze pijlers vormen de kern van onze strategie en helpen ons om relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Daarnaast is het essentieel om flexibel in te spelen op maatschappelijke trends die van invloed zijn op de vrijetijdseconomie. Dit houdt in dat we niet alleen als organisatie voortdurend willen groeien en verbeteren, maar ook dat we proactief belangrijke thema's zoals bezoekersmanagement aanpakken. Door hierop in te spelen, kunnen we een positieve bijdrage leveren aan zowel de sector als de bredere gemeenschap.”

MarketingOost2023

Trefwoorden: dmo, Overijssel, jaarverslagen

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
09/05/25
Subsidies uit regiodeal 'Veluwe in Balans' voor toeristische toegangspoorten Eerbeek en Nunspeet
De provincie Gelderland heeft de eerste twee subsidies toegekend vanuit de regiodeal ‘Veluwe in Balans’. Dit maakt de herinrichting van het stationsgebied in Eerbeek tot toeristisch overstappunt en de ontwikkeling van het bezoekerscentrum in Nunspeet mogelijk.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...