Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?

Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?

Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.

Weekpatroon: De helft van het bezoek komt in het weekend waarbij zondag duidelijk populairder is dan zaterdag. Tussen de doordeweekse dagen is weinig verschil.

Dagpatroon: Het bezoek komt om 07:00 op gang en stijgt tussen 09:00 en 11:00 sterk. De piek ligt tussen 14:00 en 15:00. Na 18:00 komen er nog maar heel weinig bezoekers.

Seizoensinvloed: In alle maanden wordt de natuur goed bezocht. De zogenaamde ginicoefficeint die de seizoensafhankelijkheid meet is laag. Topmaanden zijn augustus (11,3% van het jaarbezoek), mei en oktober (beiden 10,1%). December is met 5,9% van het bezoek de minst drukke maand.

Vrije dagen: Vakanties zorgen gemiddeld voor 35% meer bezoek dan de periodes zonder vakantie. Feestdagen zorgen gemiddeld voor 111% meer bezoek, vooral feestdagen die op een doordeweekse dag vallen.

Regen: Regen zorgt duidelijk voor minder bezoek. Dagen met 1 uur regen zorgde voor 30% minder bezoek. Dat loopt op met elk uur. Bij 5 uur regen is nog maar 50% van het normale bezoek over.

Temperatuur: Over het algemeen geldt: hoe warmer, hoe meer bezoek maar boven de 28 graden neemt het bezoek af. Vorst zorgt ook voor minder bezoek maar als het fors vriest minder verlies dan bij temperaturen rond het vriespunt.

Zon en wind: Hoe meer de zon schijnt op een dag, hoe meer we de natuur intrekken. Zonnige dagen zorgen voor tot 50% meer bezoek. Tot windkracht 4 neemt het bezoek gestaag af en daarboven nog sterker.

Verder lezen

Nog veel meer conclusies en leuke grafieken in de online publicatie.

Link: https://webazines.toerismevan.nl/natuurbezoek/#slide/1
Trefwoorden: dmo, natuur, natuurgebieden, onderzoek, bezoekers, bezoekersgedrag, Gelderland

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...