Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-05-2025
Auteur: Marc Gerlings

Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers

50 Friese ondernemers betrokken

Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
Roeisloepenrace 2025. Foto: Froukje Bruggink.
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Friesland, heeft meer dan 25.000 bezoekers getrokken. Dit is een stijging van ruim 2.500 ten opzichte van vorig jaar. Gedurende zes weken boden meer dan 50 ondernemers en organisaties ruim 75 watersportgerelateerde activiteiten en evenementen aan.  

De Open Watersport Weken zijn bedoeld om inwoners en bezoekers op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de veelzijdigheid van watersport in Friesland. Deelnemers konden verspreid over de provincie deelnemen aan een gevarieerd aanbod van activiteiten – van praamvaren tot kanoën en van zeilclinics tot backstage tours bij jachtbouwers. De Open Watersport Weken zijn een initiatief van Provincie Fryslân en Merk Fryslân in samenwerking met talrijke andere organisaties. 

Opvallende publiekstrekkers waren onder meer de Vlootdagen in Harlingen, die vergelijkingen opriepen met de drukbezochte Visserijdagen. In Leeuwarden waren de praamvaarten volledig volgeboekt en was er volop activiteit op het water in de Prinsentuin. Ook andere plaatsen zoals Sneek, Grou, Lemmer en Terherne kenden een breed en drukbezocht programma. In Makkum konden bezoekers bij KM Yachtbuilders een blik werpen achter de schermen van de jachtbouw. 

Inclusiviteit en laagdrempeligheid 

Een belangrijk onderdeel was de extra aandacht voor toegankelijkheid. Mensen met een fysieke of mentale beperking konden deelnemen aan aangepaste watersportactiviteiten. Zo organiseerde SailWise een dag voor mensen met een visuele beperking, waarin varen op gevoel centraal stond. 
Niels Krommendijk, senior marketeer bij Visit Friesland, licht toe: "Het is waardevol om te zien hoe de Open Watersport Weken zijn uitgegroeid tot een vaste waarde in het Friese voorjaar. De Open Watersport Weken maken laagdrempelig kennismaken met verschillende watersporten mogelijk – een echt visitekaartje van Friesland voor nieuwe watersporters." 
Trefwoorden: watersport, Friesland, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...