Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel

De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel

In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.

Het Kleinste Mobiele Museum van Nederland is het resultaat van een samenwerking tussen Vechtdal Marketing, Vechtdal gemeenten, NBTC, tien streekproducenten en tweeëntwintig kunstenaars. Het museum, een vervolg op de expositie 'Kunst van de Korte Keten', reist de komende maanden door het Vechtdal, Reestdal en Hanzestad Zwolle en zal tijdens diverse evenementen en activiteiten te zien zijn. Meer informatie en de programmering: www.kunstvandekorteketen.nl.

Het Streekfeest de Waard is een innovatief project dat de verbinding legt tussen kunst en streekproducten in Zwolle en het Overijsselse Vechtdal. Met de Korte Keten Experience, een muziekvoorstelling van The Unstoppables, een streeklunch én een streekproductenmarkt - met heerlijke hapjes door TV-chef Ramon Brugman - is het bijzonder creatieve minimuseum klaar om bezoekers te ontvangen tijdens de reizende karavaan. 

Wethouder Monique Schuttenbeld: "Het Kunst van de Korte Keten project en het mobiele museum zijn waardevol voor Zwolle omdat ze creativiteit stimuleren en ruimte bieden voor experimenten, wat essentieel is voor een bruisende culturele en toeristische scene." Het museum, gehuisvest in een tweedehands paardentrailer, is toegankelijk voor iedereen en biedt een vernieuwend authentiek concept. Er is een digitale expositie over het verhaal van grond tot mond te zien. Bezoekers kunnen op een touchscreen de tien betrokken producenten selecteren en de kunstenaar vertelt over de inspiratie en het kunstwerk. Een greep uit de eerste reacties: ‘Wat mooi gemaakt zeg, heel bijzonder. Zo kun je met de kinderen ook nog eens naar een museum.’

KleinsteMuseum

Trefwoorden: marketing, cultuur, evenementen, overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...