Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-04-2024
Auteur: Marc Gerlings

Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten

Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tienduizend bomen planten. 

Dat klinkt als heel veel, maar boswachter Maarten den Hartigh legt uit dat veel jonge aanplant klein is; struikachtig, op kniehoogte. Want hoe kleiner de aanplant, hoe groter de kans dat zo’n boom goed aanslaat. De bomen en struiken worden aangeplant in maar liefst 25 natuurgebieden. Bomen planten en onderhouden is kostbaar. Helaas zijn de middelen van Utrechts Landschap ontoereikend voor voldoende nieuwe aanplant. Daarom wordt financiële hulp gevraagd van recreanten en publiek. "Ieder is bedrag welkom",  via www.utrechtslandschap.nl/doneer.

Klimaat- en toekomstbestendig

Met de donaties worden ook solitaire bomen geplant op buitenplaatsen en heesters om een mooie bosrand te creëren tussen akkerland en bos. Daar bloeit de biodiversiteit enorm van op. Ook worden oude lanen verjongd en klimaatbestendig gemaakt. Maarten den Hartigh: "Veel oudere beuken lijden zwaar onder de lange, droge zomers. Lindes kunnen beter tegen droogte, dus nu vervangen we beuken soms door lindes of kastanjes. Zo ben je met een grotere soortenrijkdom klimaat- én toekomstbestendig."

Nieuwe natuur

Utrechts Landschap brengt soorten terug die nu op veel plekken niet aanwezig zijn, zoals de winterlinde, ratelpopulier en haagbeuk. Het voordeel van deze boomsoorten is dat hun bladeren goed verteren en daarmee de bodem verbeteren. Daarnaast plant de natuurorganisatie bomen aan om historische parkbossen in ere te herstellen en om bos te realiseren op voormalige landbouwgronden. Tenslotte worden twee boomgaarden aangeplant met fruitbomen; de oogst dient als voedsel voor insecten en vogels.

Al in 2021 voerde Utrechts Landschap een grote campagne voor het aanplanten van nieuwe bomen in de gebieden. Toen werden er dankzij donateurs duizend nieuwe bomen aangeplant. Utrechts Landschap beheert ruim 5.800 hectare natuur en bijzonder erfgoed, waaronder meer dan 20 buitenplaatsen, 23 molens, Kasteel Loenersloot, militair erfgoed en Steenfabriek Bosscherwaarden.


Trefwoorden: Utreccht, natuur, beheer, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...