Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-03-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Geld voor drie recreatievie projecten op de Veluwe

Geld voor drie recreatievie projecten op de Veluwe

Drie recreatieve projecten krijgen geld uit de Regiodeal Veluwe 2020. De 3 projecten gaan vooral over het verbeteren van de balans tussen recreatie en natuur.

Gelderland is de achtste regio van Europa op het gebied van economische ontwikkeling en met de Veluwe hebben heeft Gelderland het grootste aaneengesloten natuurgebied van Noordwest-Europa. Op de Veluwe investeren rijk, provincie en regio in projecten rond zogenaamde Regiodeals die bijdragen aan economie én natuur. In totaal is bij de regiodeal uit 2020 € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor de Veluwe. Daarmee zijn veel verschillende projecten uitgevoerd en een aantal gaan nu in uitvoering. Het Rijk zegde onlangs € 20 miljoen toe voor een nieuwe Regiodeal Veluwe.

Cannenburch Epe

Er gaat onder andere subsidie naar het project ‘Ontvangstlocatie Cannenburch’ van de gemeente Epe. Vlakbij kasteel Cannenburch in Vaassen komt een Veluwse ontvangstlocatie voor recreanten en toeristen, met een Toeristisch Overstap Punt. Dit project draagt bij aan het geleiden van recreanten naar plekken die minder kwetsbaar zijn en daardoor meer bezoekers aankunnen. In totaal gaat het om een subsidie van maximaal € 1.215.000. 

Vakantieparken Ede

Ook het project ‘Natuurversterking vakantieparken’ van gemeente Ede krijgt subsidie. Het gaat om maximaal € 2.722.016 voor maatregelen die zorgen voor verbetering van de natuurwaarden op en rond vakantieparken. Het gaat niet alleen om het aanleggen van natuur. De maatregelen dragen ook bij aan de lokale economie, het verduurzamen van parken, brandpreventie en educatie. En er zijn maatregelen voor nieuwe ondernemers om te zorgen dat ze kunnen investeren in verouderde vakantieparken. Bijvoorbeeld met de vouchers, waarmee 20 vakantieparken een natuurinclusief ontwerp kunnen laten maken. 

Herinrichting historisch erf Oranjerie Staverden

Ook het project ‘Staverden: herinrichting historisch erf Oranjerie’ van Stichting Het Geldersch Landschap (GLK) krijgt een bijdrage. Het gaat om maximaal € 255.000. GLK werkt op landgoed Staverden aan behoud en herstel van de cultuurhistorische waarden van het landgoed. En aan het beleefbaar maken van het Staverdens en daarmee Veluws Verleden. Een onderdeel van dit project is de herinrichting van het historisch erf naast de Brasserie, die ook voor publiek te bezoeken zijn.

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, cultuur, natuur, subsidies, Gelderland, Veluwe

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...