Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Financiële positie van jongeren onder druk

Financiële positie van jongeren onder druk
De financiële positie van jongeren staat onder druk: de helft van hen kan niet of nauwelijks rondkomen, van het jeugdloon en de bijstand kunnen jongeren niet leven en ook de nieuwe basisbeurs is structureel te laag. Die positie kan ook van invloed zijn op de vele jongeren in de gastvrijheidssector. 'Op verzoek van JOVD, JongNSC en BBBJong zijn de echt relevante thema’s achterwege gelaten,' meldt Yasmin Ait Abderrahman.

Yasmin Ait Abderrahman, voorzitter FNV Young & United: ‘In plaats van het afschaffen van het jeugdloon, het verhogen van de basisbeurs en het verplichten van stagevergoedingen in alle sectoren wordt als oplossingsrichting gekozen voor de aanpak van buy-now pay-later problematiek en voorlichting voor jongeren om beter om te gaan met geld. Op verzoek van JOVD, JongNSC en BBBJong zijn de echt relevante thema’s achterwege gelaten. We vinden het een gekke keuze. Juist omdat dit gaat om zaken waar de politiek een belangrijke rol kan spelen in het verbeteren van de financiële positie van jongeren.’

Agenderen

Elisa Weehuizen, voorzitter LSVb: ‘De politiek moet werk maken van het verbeteren van de financiële positie van jongeren: schaf het jeugdloon af, verhoog de basisbeurs structureel en verplicht stagevergoedingen. Het is júíst aan jongerenorganisaties om dat te agenderen, niet om daarop vooraf concessies te doen. Je vraagt je dan af wiens belangen zij behartigen.’

Justine Feitsma, voorzitter CNV Jongeren: ‘Het is pijnlijk dat een aantal jongerenorganisaties die rondom deze thema’s zijn verenigd in Het Jonge Geluid er voor kozen om een goede en langdurige samenwerking met de jongerenbonden te laten vallen en juist in te leveren op de inhoud om met enkele PJO’s te kunnen samenwerken. Voor ons had het statement daardoor onvoldoende inhoud. Ondanks dat we herhaaldelijk hebben aangegeven hier niet akkoord mee te kunnen gaan, is er doorgegaan met  de brief aan de informateur.’

Onderwerp financiële positie aan de formatietafel

De drie jongerenvakbonden hopen wel dat er een gesprek aan de formatietafel komt met jongeren, en dat daar ook ruimte is om over échte oplossingen te praten voor verbetering van de financiële positie van jonge mensen. Zowel FNV Young & United, LSVb en CNV Jongeren benadrukken dat de jonge generatie van nu het voor het eerst financieel slechter heeft dan de generaties voor hen.
Topics:Beleid
Trefwoorden: jongeren, financiële positie, formatie

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...