Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-02-2024
Auteur: Esther Peperkamp
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2023-3

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2023-3

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2023-3

Winter! Ook in de donkere winterdagen zijn we op zoek naar vertier. Veel Nederlanders gaan op wintersport, maar ook in Nederland wordt steeds meer georganiseerd in de winter, van ijsbanen tot kerstmarkten tot winterfestivals als het Dickens festijn of het wintercircus. Dit nummer staat dan ook in het teken van wintervertier. Remko van den Dool en Janne van der Heijden brengen op basis van verschillende onderzoeken de -weersafhankelijke- wintersporttrends in kaart.

Voor een echt wintergevoel zoeken we uiteraard massaal de sneeuw op in één van de Alpenlanden. Het is de vraag hoe lang dat nog kan. Nederlandse en Europese winters zijn steeds minder ijs- en sneeuwzeker. Bestaat er een toekomst voor de skigebieden als de sneeuw verdwijnt? Ilja Simons laat aan de hand van een studentenonderzoek zien dat wintersport in onze beleving onlosmakelijk verbonden is met sneeuw.

De winter kent ook haar eigen tradities, waarvan kerst uiteraard de bekendste is. Maar ook rondom oud en nieuw zijn er -typisch Nederlandse- tradities, zoals het carbid-schieten. Maaike de Jong en Alexander Grit gaan uitgebreid in op de betekenis van deze traditie.  Daartegenover beschrijven Mark van Rooij en Wim Strijbosch innovaties op het gebied van wintersport die wellicht voor nieuwe tradities gaan zorgen.

Verder zijn evenementen rondom licht populair. We kennen natuurlijk het bekende Glow in Eindhoven, maar ook op verschillende andere plekken worden lichtevenementen georganiseerd, zelfs in de dierentuin. In De Inspiratie Van vertelt Leisure Studies alumna Josefien Boor, betrokken bij de Beekse Bergen Light Safari, wat haar inspireert.

Tot slot is er nog een bijdrage van Shirley Nieuwland over de toegevoegde waarde van samenwerking in toerisme via cooperaties.

Al met al biedt deze uitgave weer een verscheidenheid aan artikelen waarmee we 2023 afsluiten. Met ingang van het nieuwe jaar gaat Vrijetijdstudies ook over op een nieuw concept. We zullen blijven werken met themanummers, maar tevens gaan we meer gebruik maken van de mogelijkheden die het internet nu eenmaal biedt. Dat zal inhouden dat sommige bijdragen -net als bij internationale tijdschriften- online geplaatst kunnen worden voordat de fysieke uitgave verschijnt. Daarnaast zijn ook Engelstalige bijdragen welkom.

Op naar een nieuw jaar vol inspiratie!

Esther Peperkamp

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    18/06/25
    Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
    De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
    18/06/25
    Tourist Info punt in Zweeler kerk
    Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
    11/06/25
    Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
    De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
    10/06/25
    Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
    MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
    10/06/25
    Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
    Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
    06/06/25
    Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
    Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
    05/06/25
    Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
    Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
    05/06/25
    Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
    Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

    ||| Agenda |||

    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...