Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Via grondruil bijzondere natuur mogelijk langs de Lek

Via grondruil bijzondere natuur mogelijk langs de Lek
Kaart: Zuid-Hollands Landschap.
In de Achthovense Uiterwaarden, gelegen in de gemeente Vijfheerenlanden, heeft het Zuid-Hollands Landschap 15,5 hectare aangekocht. Dat werd mogelijk door grond te ruilen en tegelijkertijd recreatie te behouden.

De Achthovense Uiterwaarden zijn onderdeel van Natura 2000-gebied Uiterwaarden Lek, waar het Zuid-Hollands Landschap al verschillende percelen in beheer heeft. Dit waren voorheen vaak landbouwakkers waar een monocultuur heerste. Door het land op sommige plekken af te graven en te ontdoen van mest en gifstoffen door intensief beheer werken de organisatie aan natuurherstel. 

Grondruil levert natuurwinst op

Om deze aankoop van 15,5 hectare rond te krijgen is er gebruik gemaakt van een grondruil-principe. Het Zuid-Hollands Landschap heeft zelf 9,5 hectare ingebracht bij Leerdam, naast de Koenderseweg. Daarbij is vastgelegd dat deze grond de bestemming natuur behoudt en onderdeel is van het Natuurnetwerk Nederland. Recreanten kunnen daarmee ook in de toekomst hun dagelijkse rondje in dit gebied blijven maken. Het verschil van 6 hectare in deze ruil is gefinancierd uit het Aankoopfonds. Dat is geld wat Beschermers speciaal geschonken hebben voor het doen van nieuwe aankopen.

Het Zuid-Hollands Landschap heeft de ambitie om het hele gebied in beheer te krijgen en daarmee zeldzame natuur te beschermen langs de Lek. Natuurtypen zoals stroomdalgrasland en glanshaverhooiland, met een rijk planten- en insectenleven, zijn al op veel plaatsen verdwenen. Zuid-Hollands Landschap meldt: "Door samen op te trekken met de provincie en in te zetten op deskundig beheer kunnen dit soort groene parels behouden blijven voor de volgende generatie."
Trefwoorden: natuur, Lek, recreatie, grondruil

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...