Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vier nieuwe projecten van CELTH

Vier nieuwe projecten van CELTH

De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.

CELTH wil in 2024 samen met de sector in 2024 de Nederlandse gastvrijheid een stukje mooier en duurzamer maken. Dat doet dit Centre of Expertise aan de hand van haar Agenda Bewuste Bestemmingen. "Op de bestemming wordt gastvrijheid en waarde gecreëerd voor zowel toeristen, bewoners als bedrijven. In een Bewuste Bestemming streven partijen naar een uitkomst waarmee het gastvrijheidsdomein zo positief mogelijke sociale, ecologische en economische impacts heeft en waarbij het leidt tot zo hoog mogelijke kwaliteit van leven, ervaren en werken.”

Volgens directeur Menno Stokman is de samenwerking tussen overheidsinstanties, toerismeprofessionals en kennisinstellingen van cruciaal belang om het land en de gastvrijheidssector naar een duurzame en bloeiende toekomst te sturen.

Een rechtvaardig toerismemodel

CELTH werkt samen met internationale partners aan een routekaart om bestemmingen wereldwijd te helpen met de eerlijke verdeling van door toerisme gegenereerde voordelen. DMO's worden opgeroepen om voorbeelden van goede praktijken aan te leveren voor dit baanbrekende onderzoek. Doe mee en vul het onderzoek in.

Bewonersbetrokkenheid

Voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland is betrokkenheid en draagvlak onder inwoners essentieel. Het zijn immers niet alleen overheden en ondernemers, maar juist inwoners die een bestemming maken. CELTH gaat samen met Utrechtse partners uitzoeken welke interventies gericht op residentempowerment het meest effectief zijn.

Bewonersbetrokkenheid

Voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland is betrokkenheid en draagvlak onder inwoners essentieel. Het zijn immers niet alleen overheden en ondernemers, maar juist inwoners die een bestemming maken. CELTH gaat samen met Utrechtse partners uitzoeken welke interventies gericht op residentempowerment het meest effectief zijn.

Maximalisatie van positieve impact van Natuurhuisjes

Platform Natuurhuisje.nl wil natuurhuisjes beoordelen en ranken op hun bijdrage aan lokale diversiteit en duurzaam toerisme. CELTH gaat Natuurhuisje helpen met het optimaliseren van de criteria en een rankingsysteem ontwikkelen. Met die systematiek kunnen dan ook andere natuurhuisjes aan de slag.

Deze nieuwe projecten en nog veel meer actualiteit van CELTH zijn verzameld in de nieuwsbrief.

Link: https://www.celth.nl/projecten
Topics:CELTH, Toerisme
Trefwoorden: Celth, onderzoek, duurzaam toerisme, bewonersbetrokkenheid, bewonersprofijt, natuurhuisjes, eerlijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...