Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten

26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten

Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt. In veel gemeenten neemt de leegstand van winkels toe, waardoor winkelgebieden minder aantrekkelijk worden voor bewoners en bezoekers.

"Met deze bijdrage kunnen gemeenten dit aanpakken. Winkelgebieden worden bijvoorbeeld aantrekkelijker door gevelrenovatie, betere looproutes en meer openbare zitplekken. Ook zorgt meer groen voor een winkelgebied waar mensen graag boodschappen doen”, zo stelt de minister. "Op deze manier houden we dorpen en steden levendig”.

 

De negen gemeenten die een bijdrage ontvangen zijn: Apeldoorn (Gelderland), Emmen (Drenthe), Enschede (Overijssel), Nissewaard (Zuid-Holland), Sluis (Zeeland), Someren (Noord-Brabant), Terneuzen (Zeeland), Waalwijk (Noord-Brabant) en Westervoort (Gelderland).

 

De toekenning van 26 miljoen euro aan negen gemeenten vormt de derde ronde van de zogenoemde Impulsaanpak Winkelgebieden. Voor deze regeling is in totaal 100 miljoen euro beschikbaar. Naast gemeenten hebben private investeerders een belangrijk aandeel in de uitvoering van de projecten.

 

In september 2022 ontvingen elf andere gemeenten al een Rijksbijdrage van 22 miljoen euro (Alkmaar, Bunschoten, Den Helder, Hardenberg, Heerlen, Hengelo, Het Hogeland, Hilversum, Oldambt, Roosendaal en Sittard-Geleen). In maart 2023 kende het kabinet 18 miljoen euro toe aan negen gemeenten (Heerenveen, Dokkum, Beekdaelen, Tilburg, Uithoorn, Oldenzaal, Dordrecht, Nissewaard en Rijswijk).

 

De regeling kent in totaal vier openstellingsperiodes. Voor de vierde en laatste ronde kunnen gemeenten een aanvraag indienen tussen 20 mei en 1 juli 2024. In deze ronde is 22 miljoen euro beschikbaar. Gemeenten kunnen informatie vinden op rvo.nl/impulsaanpak-winkelgebieden. Ook organiseert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een webinar en verdiepend vragenuur voor gemeenten die een aanvraag willen indienen. 

Trefwoorden: winkel, retail, leisure, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...