Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nieuwe regels Europa voor verhuur accommodaties

Nieuwe regels Europa voor verhuur accommodaties
Regels moeten meer transparantie bieden. De druk wordt té groot op populaire bestemmingen.

De EU introduceert nieuwe regels om meer duidelijkheid te brengen in de wereld van korte verhuur. Daarmee wil het de leefbaarheid vergroten in drukke toeristische delen van steden. In januari 2024 wordt gestemd over de regels


De markt voor korte termijn verhuur heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt, vooral door de opkomst van online platforms. Hoewel de diversiteit aan accommodaties, zoals privéwoningen die als gastenverblijven worden verhuurd, positief kan bijdragen aan het toerisme, brengt de snelle groei ervan ook problemen met zich mee. Het tekort aan beschikbare woningen in populaire toeristische plekken, stijgende huurprijzen en de algehele impact op de leefbaarheid van sommige gebieden zijn enkele negatieve gevolgen voor bestemmingen.

In 2022 werden er maar liefst 547 miljoen overnachtingen geboekt in de EU via vier grote online platforms (Airbnb, Booking, Expedia Group en Tripadvisor). Dat betekent dat meer dan 1,5 miljoen gasten per nacht. Parijs spant de kroon met 13,5 miljoen gasten in 2022, gevolgd door Barcelona en Lissabon, elk met meer dan 8,5 miljoen gasten, en Rome met meer dan 8 miljoen gasten.

Vanwege het groeiende aantal korte termijn verhuringen hebben diverse steden en regio's lokale regels ingevoerd om de toegang tot deze diensten te beperken. De toename van de verhuur van korte termijn accommodaties brengt verschillende uitdagingen met zich mee voor steden in Europa:

A)      Behoefte aan meer transparantie: het gebrek aan transparantie in de operaties van korte termijn verhuur maakt het voor autoriteiten moeilijk om deze diensten effectief te monitoren en te reguleren. 
.

B)      Reguleringsuitdagingen: Overheden staan voor uitdagingen bij het waarborgen dat korte termijn verhuur voldoet aan lokale regelgeving, belastingen en veiligheidsnormen vanwege onvoldoende informatie.

C)      Zorgen over stedelijke ontwikkeling: Sommige steden vinden het moeilijk om, om te gaan met de snelle groei van korte termijn verhuur, wat woonwijken kan transformeren en extra last legt op openbare diensten zoals afvalinzameling.

EU-reactie op toenemende korte termijn verhuur 

In november 2022 heeft de Europese Commissie een voorstel ingediend om meer transparantie te bieden op het gebied van korte termijn verhuur en om openbare autoriteiten te ondersteunen bij het bevorderen van duurzaam toerisme.

Het Parlement en de Raad hebben in november 2023 een akkoord bereikt over het voorstel. De maatregelen omvatten:


  • Registratie van hosts: Het akkoord stelt een eenvoudig online registratieproces in voor korte termijn verhuur in EU-landen waar dit vereist is. Na voltooiing van dit proces ontvangen hosts een registratienummer waarmee ze hun eigendom kunnen verhuren. Dit vergemakkelijkt de identificatie van hosts en de verificatie van hun gegevens door de autoriteiten.

  • Meer veiligheid voor gebruikers: Online platforms worden verplicht om de nauwkeurigheid van de eigendomsgegevens te verifiëren en worden eveneens verwacht willekeurige controles uit te voeren. Autoriteiten kunnen registraties stopzetten, niet-conforme vermeldingen verwijderen of indien nodig boetes opleggen aan platforms.

  • Gegevensuitwisseling: Om gegevens te ontvangen van platforms over de activiteiten van hosts, zullen lidstaten een enkel digitaal toegangspunt opzetten om lokale autoriteiten te helpen bij het begrijpen van verhuuractiviteiten en het verbeteren van het toerisme. Voor micro- en kleine platforms met een gemiddelde van maximaal 4.250 vermeldingen wordt een eenvoudiger systeem voor gegevensuitwisseling ingesteld.


Kim van Sparrentak (Groenen/Vrije Europese Alliantie, NL), die het wetsvoorstel in het Parlement beheert: "eerder deelden verhuurplatforms geen gegevens, waardoor het moeilijk was om stadsregels te handhaven. Deze nieuwe wet verandert dat en geeft steden meer controle.”


De regels gaan nu nog niet in werking. Voordat het in werking treedt, moet het voorlopige akkoord worden aangenomen door de Raad en het Parlement, waarna lidstaten 24 maanden hebben om het te implementeren. De interne marktcommissie van het Parlement zal in januari 2024 stemmen over het voorlopige akkoord.

Trefwoorden: accommodatie, regels, verhuur, Europa, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...