Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-11-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

FECs met toekomstperspectief door nieuwe leisureconcepten

FECs met toekomstperspectief door nieuwe leisureconcepten

Concepten in leisure worden steeds vaker gecombineerd aangeboden in Family Entertainment Centers (FECs). Op hun beurt werken FECs weer samen met leisure en retailaanbod in de omgeving om het totaalaanbod te versterken en bezoekers uit een veel groter marktgebied te bereiken. Op 12 december, tijdens de Praktijkdag FEC bij Playdome in Roosendaal, worden succesfactoren van combinaties in leisure van diverse kanten belicht.

 

De Praktijkdag FEC wordt georganiseerd door Hans van Leeuwen van Pleisureworld, die voor deze gelegenheid enkele voorlopers uit de sector aan het woord laat. Van Leeuwen, die zelf ook een trendlezing verzorgt, blikt vooruit: "Voor ons is dit weer de eerste Praktijkdag na de coronacrisis. Je merkt dat recreatiebedrijven inmiddels weer volop nadenken over hun toekomst en weer durven te investeren. Het werken met nieuwe inzichten en nieuwe concepten is voor dit marktsegment essentieel, want de concurrentie in dagrecreatie is ‘stevig’ en de marges staan onder druk. Juist FEC’s en samenwerkingsverbanden zijn in staat om krachten te bundelen en kosten te drukken. Maar ook ‘onderscheidend vermogen’ en ‘nieuwe verdienmodellen’ zijn een belangrijk onderdeel van een toekomstbestendige recreatie-formule.”

 

Wie staan er op het podium

Natuurlijk komt de locatie van Playdome uitgebreid aan bod. Rasondernemer Nicky, en zijn dochter Sidney Broos zwaaien hier de scepter. Zij kijken verder dan hun eigen bedrijf, want ze zijn ook intensief betrokken bij de Leisure Boulevard Roosendaal en de relatie met de naastgelegen Outlet Roosendaal.

 

Thomas Tap van Teamsport E-karting is wellicht nog een onbekende naam in Nederland. De van oorsprong Britse Keten Teamsport heeft inmiddels 35 locaties in Groot Brittannië en kijkt nu over de grens naar een snelle verdere uitbreiding. Anders dan de naam doet vermoeden biedt Teamsport E-karting ook een scala van activiteiten; met de horeca als belangrijk verdienmodel.

 

Stef Driessen, sector banker leisure bij ABN AMRO, laat zijn licht schijnen over de financierbaarheid van nieuwe leisureconcepten. Met zijn uitgebreide ervaring in het (mede) financieren van leisurebedrijven kent hij de belangrijkste succes- en faalfactoren.

 

Bij een toekomstbestendige bedrijfsvoering is het onmogelijk om de online component te veronachtzamen. De grootste trend van dit moment ligt het gebied van Artificial Intelligence (a.i.). Chris van Vleuten specialiseert zich op toepassingen van a.i. voor de leisure sector.

 

En ondanks alle innovatieve ontwikkelingen, is het Coen Bertens (oud Efteling directeur) die de aanwezigen de spiegel voorhoudt om ook de kern van de gastvrijheidssector niet uit het oog te verliezen in zijn lezing: "Van medewerkers naar ambassadeurs en van gasten naar fans!”

 

Andere sprekers zijn o.a. Sense Company die leert hoe je met geurmanagement je omzet kunt verhogen en Freedome Gaming die een nieuwe opkomende sportieve activiteit aanbiedt dat is ontwikkeld door het Engelse bedrijf Rugged-Interactive

 

Netwerken en ondernemerschap

Op de Praktijkdag FECs worden meer dan 100 deelnemers verwacht. Naast recreatiebedrijven is er ook bijzonder aandacht voor andere sectoren (o.a. retail) en organisaties met wie de leisure-sector kan en wil samenwerken.

 

Netwerkmogelijkheden zijn er ook op het ondernemersplein waar de deelnemers kennis kunnen maken met een grote diversiteit aan aanbieders in de leisuresector; van attracties tot verdienmodellen en managementondersteuning.

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...