Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma

Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma
Druk Vrijthof ontlasten door aanbieden lichtjesroutes en ruim cultureel aanbod.

Aan het einde van november verandert het authentieke decor van Maastricht in een winterparadijs met veel sfeerverlichting. Bezoekers kunnen vanaf 30 november t/m 31 december genieten van de magische sfeer met stadsroutes door de wijken van Maastricht en winterse activiteiten. Interessant voor het vakgebied toerisme, de mix in activiteiten zorgt voor spreiding van bezoekers in de Limburgse hoofdstad.

 

3 magische stadsroutes

Een van de hoogtepunten van de aanpak door dmo Maastricht Marketing is Magisch Maastricht waarbij de sfeerverlichting de hele stad een gouden gloed geeft. Bezoekers kunnen hier volop van genieten met drie Magische Stadsroutes die hen meenemen langs de guirlandes, kerstbomen vol lampjes, lichtslingers en andere verlichting in de stadsdelen Jeker- en Stokstraatkwartier, het Sphinxkwartier, Wyck en Céramique. Onderweg maken bezoekers kennis met de karakteristieke elementen van deze Maastrichtse wijken.


Winterpret op het Vrijthof

Het bekendste plein van de stad is traditiegetrouw dé plek voor winterse activiteiten en nostalgische attracties tijdens Magisch Maastricht Vrijthof. Bezoekers kunnen hier terecht bij de overdekte schaatsbaan van 1.000 vierkante meter met een replica van de Sint-Servaasbrug, een curlingbaan, het 45 meter hoge reuzenrad met gesloten glazen gondels, een carrousel en het Lunapark. Het Lunapark is nieuw dit jaar. Daarnaast zijn er chalets met winterse lekkernijen, een kerstmarkt, een authentieke Almhütte en een wintercafé te vinden op het Vrijthof.


Cadeaus

De winterprogrammering heeft een duidelijk doel, de lokale economie versterken. "Een winters bezoek aan Maastricht is de perfecte tijd om op zoek te gaan naar kerstcadeaus,” meldt Maastricht Marketing.

Het stadsdeel Wyck bekend om de boetieks met onder meer producten van lokale makers en in het Stokstraatkwartier kunnen bezoekers terecht voor luxe winkels om bijvoorbeeld een feestelijke outfit te shoppen.

 

Cultureel programma

Ook op cultureel gebied bruist de stad tijdens Magisch Maastricht. Zo vinden er wisselende activiteiten plaats in de Sint Servaas Basiliek die in deze periode dagelijks gratis toegankelijk is. Daarnaast staat MECC Maastricht op 9, 10, 15, 16 en 17 in het teken van de Winterconcerten van André Rieu. Maar er zijn nog meer grote tentoonstellingen en evenementen. Onder meer staat Holiday on Ice geprogrammeerd. Er zijn een tweetal musicals op diverse data. Het Fotomuseum aan hete Vrijthof toont foto’s van Humberto Tan. Het Maastricht Museum toont Maastricht 1673.

Vrijthof druk – bezoekers spreiden

Die lichtjesroutes en het rijke culturele aanbod worden met opzet breed toegankelijk gemaakt. Maastricht Marketing tracht de druk iets van het centrale Vrijthof af te halen. Traditioneel ligt daar het zwaartepunt, ook gezien vanuit de beleving van de bezoeker. Maar dat grote centrale plein met zijn reuzenrad en kerstmarkt is wel erg druk. Cultuur is dan ook een van de speerpunten waarop Maastricht Marketing de aandacht op vestigt. Vanuit die filosofie worden ook de wijken duidelijker gepromoot in de uitingen van Maastricht Marketing.

Trefwoorden: dmo

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...