Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

TerschellingPartners heeft de campagne Dark Sky Terschelling gelanceerd. Hiermee laat het eiland zien dat je geen astronaut of wereldreiziger hoeft te zijn om de sterrenhemel in zijn volle glorie te bewonderen. TerschellingPartners zet tijdens deze campagne ook boekbare arrangementen in de markt.

Terschelling is één van de donkerste plekken op aarde en is sinds 2015 officieel erkend als Dark Sky Park. Dat is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Terschelling is bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen.

Een van de beste plekken ter wereld

Het Waddeneiland is één van de beste plekken ter wereld om de sterrenhemel te bewonderen. De herfst en winter zijn de beste jaargetijden voor een Dark Sky-ervaring op Terschelling. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. De in Nederland alom aanwezige lichtvervuiling gaat grotendeels aan Terschelling voorbij. De straatlantaarns in Oosterend en op een deel van het eiland zijn zelfs zo aangepast om de hemel op Terschelling zo helder mogelijk te houden.

De campagne

De campagne Dark Sky Terschelling is ontwikkeld door TerschellingPartners. Dat is een samenwerking namens het Terschellinger Ondernemersfonds met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Staatsbosbeheer Terschelling. De campagne loopt tot half december en is gestart met een awarenessfase van drie weken. De film Dark Sky Terschelling speelt daarin een hoofdrol. Met display, online advertising en de inzet van influencers moet de boodschap dat het sterrenavontuur dichtbij is worden overgebracht. Om bestaande bezoekers op de Terschellingse Dark Sky te attenderen wordt de film ook op de veerboot vertoond.


Boekingen genereren met Dark Sky arrangementen

Daarna volgt een periode van heel toepasselijke stilte waarna vanaf 30 november een traffic campagne ingezet wordt om boekingen te stimuleren. De focus ligt bij de doelgroep avontuurzoekers. Op Terschelling kwamen ze op dat idee na de coronacampagne ‘Terschelling All Inclusive’ waarbij ze zagen dat veel bezoekers de pagina ‘plan je reis’ bekeken en op zoek waren naar boekbare content. De leefstijlgroep avontuurzoekers is heel bewust gekozen. Op Terschelling zien ze die groeien en willen ze deze doelgroep ook in Nederland een groot avontuur aanbieden. 

In deze eiland brede campagne hebben ondernemers een nadrukkelijke rol. Voor hen is een ondernemerskit gemaakt zodat zij ook het verhaal van Dark Sky Terschelling kunnen uitdragen. Voor campagneleider Isabel Mosk is het betrekken van ondernemers bij campagnes de toekomst: "Zij kunnen het verhaal van het eiland het beste vertellen en staan in rechtstreeks contact met de doelgroep."

Sterrenkundigen onder de indruk

Dark Sky Terschelling is niet alleen voor gewone bezoekers interessant maar ook voor nachtfotografen en sterrenkundigen. Sterrenkundige Herbert Koekkoek: "Als je droomt van een plek waar de sterrenhemel in volle glorie zichtbaar is, dan heb je het over Dark Sky Park De Boschplaat op Terschelling. Bij helder weer is de Melkweg het hele jaar door schitterend te zien. Dat zorgt voor een onvergetelijke ervaring! Omdat de zon nu zo actief is kun je ook regelmatig het noorderlicht bewonderen."

Foto Marjolein van Roosmalen

Foto: Marjolein van Roosmalen
Link: https://darkskyterschelling.nl
Trefwoorden: dmo's, vvv's, waddeneilanden, campagnes

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...