Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol komt met plan reductie geluidshinder

Schiphol komt met plan reductie geluidshinder

Schiphol presenteerde in april een acht punten plan en vier maatregelen daaruit heeft het bedrijf uitgewerkt tot een zienswijze voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. CEO Ruud Sondag maakt een forse stap vooruit om hinder in de nachtelijke uren voor de omgeving te verminderen. De lawaaiigste vliegtuigen worden geweerd maar is het genoeg?

Het sluiten van Schiphol voor een groot deel van de nacht, het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen, het verbieden van privéjets en een omgevingsfonds zijn effectieve maatregelen om de geluidsoverlast van vliegverkeer te verminderen. Dat toont Schiphol aan in haar zienswijze die zij heeft aangeleverd aan de Minister van Infrastructuur & Waterstaat. Vier onderdelen van Schiphols in april gepresenteerde acht punten plan maken daarmee onderdeel uit van de inbreng van de luchthaven.

Ruud Sondag noemt zijn aanpak naar de politiek de ‘balanced approach’: "Wij grijpen elke mogelijkheid aan luchtvaart schoner, stiller en beter te maken. Dus ook de balanced approach. Het is de hoogste tijd voor maatregelen die niet alleen op papier, maar ook in de praktijk merkbaar positief effect hebben voor onze buren. Een nachtsluiting en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen en privéjets zijn voor een deel van de luchtvaartmaatschappijen lastig, maar zijn voor het verbeteren van de leefomgeving essentieel. Uiterlijk in de zomer van 2024 moet er zekerheid en duidelijk zijn over de maatregelen, zodat we het kunnen doorvoeren in de capaciteitsdeclaratie voor 2025. Dan ligt het vast en laten we zien dat het ons menens is. Dat is de enige manier om vertrouwen van medewerkers, passagiers, omwonenden, politiek en samenleving terug te winnen.”

Berekening effect

De door Schiphol voorgestelde maatregelen leveren een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leefomgeving. Dit blijkt uit berekening die Schiphol deed met het ECAC Doc29 model dat het ministerie van I&W ook gebruikt en internationaal gangbaar is om de effecten van maatregelen te bepalen.


De combinatie van weren van privéjets, weren van lawaaiige vliegtuigen en nachtsluiting levert op:

  • 15,5% minder ernstig gehinderden (uit de groep van 111.400 personen) en -
  • 46,8% bij de groep 'ernstig slaapgestoorden' (die groep is 24.500 personen groot)

 

Beter meten en pleidooi voor beloning

Het aantal vluchten is niet per definitie bepalend voor de hoeveelheid hinder. Een nieuw stelsel met harde milieugrenzen is dat wel. Harde geluidsgrenzen en harde uitstootgrenzen zijn meetbaar en handhaafbaar. Schiphol wil daarom uiterlijk in 2025-2026 een stelsel waarbij gestuurd wordt op structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2 in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen. Dit geeft zekerheid dat hinder en uitstoot structureel omlaag gaan. Binnen die grenzen is ook ruimte voor beloning. Voorwaarde is dat de luchtvaart, mede door bewezen en geïmplementeerde innovaties, stiller en schoner wordt.  Naar het idee van Schiphol moet de overheid dit systeem wettelijk verankeren. De nadere invulling van het onderdeel "heldere grenzen voor de uitstoot van CO2" uit het 8 punten plan, volgt na de zomer.

Trefwoorden: Schiphol, geluid, omwonenden, luchtvaart, vliegen

CELTH



||| Nieuws |||

04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.