Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek
Op de Kennisdag 2023 van de Landelijke Data Alliantie is onder grote belangstelling het 'Onderzoek inkomend dag- en verblijfsbezoek" gepresenteerd. Agnes Holtjer van de provincie Gelderland mocht namens de provincies het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van onderzoeker Anke ten Velde van NBTC. Het is voor het eerst sinds 2014 dat er weer actuele achtergrondinformatie beschikbaar is over buitenlandse bezoekers aan Nederland. Alhoewel het eerste exemplaar op de Kennisdag van de LDA werd gepresenteerd en in een presentatie de belangrijkste resultaten al met vrienden van de LDA werden gedeeld moet de rest van Nederland nog even geduld hebben voordat ze in de data kunnen duiken. Op 27 juni worden de resultaten pas openbaar. Zowel dag als verblijfsbezoekVoor het onderzoek zijn verblijfstoeristen uit de 11 belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme ondervraagd. Om inzicht te krijgen in het recreatief dagbezoek is op dat aspect aanvullend onderzoek uitgezet in delen van België en Duitsland. We krijgen daarmee inzicht in de omvang van het dag- en verblijfsbezoek, in de customer journey, het profiel van de bezoekers, de ondernomen activiteiten in Nederland, de waardering en de impact van het bezoek. Nieuwe onderzoeksopzetTen opzichte van eerdere onderzoeken naar het inkomend toerisme zijn er grote verschillen. In eerdere onderzoeken werden respondenten bij toeristische hotspots en logiesaccommodaties geworven. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van panels in de landen van herkomst. Daardoor is ook het aandeel van niet-commerciële logiesaccommodaties in beeld gekomen, alsmede het bezoek aan familie, vrienden en bekenden. Andere vernieuwing is, geheel in lijn met het gedachtengoed van Perspectief 2030, een sectie over de sociaal-maatschappelijke impact van toerisme. Anke ten Velde (l) en Agnes Holtjer (r)
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, inkomend toerisme, buitenlandse gasten, bezoek, dagrecreatie, marketing, dmo's, reisbranche, vakanties, zakelijk toerisme, watersport, logiesaccommodaties, horeca, hotels, vakantieparken, particuliere verhuur, impact
|
|
23/06/25
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
|
20/06/25
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
|
18/06/25
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
|
18/06/25
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
|
18/06/25
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
|
17/06/25
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
|
10/06/25
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
|
10/06/25
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
|
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|