Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd

Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen. De publicatie geeft antwoord op vragen als: voor welke (beleids)vraag heb ik welke bron nodig? Is die bron gratis of niet? En op welk regionaal niveau is de data beschikbaar?

Volgens Marlotte Jansen van NBTC is het belangrijk om meer datagedreven beleidskeuzes te maken. Kennis is het fundament voor een kwalitatief goede beleidsvorming. Daaraan ten grondslag ligt actuele data op verschillende niveaus. De publicatie ‘Datalandschap Wegwijzer’ is een handig hulpmiddel omdat niet alle databronnen bij alle gebruikers direct op het netvlies liggen en deze zo via één ingang worden ontsloten. Ook worden nieuwe big databronnen ontsloten.

Drie niveau’s

De ‘Datalandschap Wegwijzer’ is in drie niveaus opgedeeld. Allereerst komen de basis databronnen aan de orde over vraag, aanbod, leefbaarheid en arbeidsmarkt. Vervolgens is er aandacht voor verdiepende data rond gedrag, leefstijlen, interesses, sentimenten en doelgroepen. In het laatste onderdeel een overzicht van big databronnen.  

Van elke bron is aangeven op welk geografisch niveau gegevens beschikbaar zijn, of er kosten aan zijn verbonden en de link naar de data. De online pdf wordt steeds aangevuld met nieuwe data.

Figuur 1: Voorbeeld van een pagina in de wegwijzer

WegwijzerDatalandschap

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/kennisbank/databronnen-definities/datalandschap-wegwijzer.htm
Trefwoorden: onderzoek, data, toerisme, recreatie, Ida,

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.