Geplaatst op: 12-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nieuwe toeristische campagne voor Parkstad

Nieuwe toeristische campagne voor Parkstad

Op 6 april 2023 is de vernieuwde campagne ‘Dit is Parkstad’ gelanceerd tijdens een drukbezochte bijeenkomst op Kasteel Amstenrade in Gemeente Beekdaelen. Toeristische ondernemers, bestuurders, Stadsregio Parkstad Limburg en Visit Zuid-Limburg toonden zich enthousiast, om samen de campagne tot een succes te maken en Parkstad als toeristische bestemming nadrukkelijk op de kaart te zetten. 

 

De partijen werken samen vanuit de volgende filosofie: Parkstad heeft een bijzondere geschiedenis en een boeiend verhaal. Door dit verhaal als collectief te vertellen, wordt massa gemaakt en worden meer mensen bereikt dan wanneer ieder als eenling alleen zijn eigen verhaal vertelt. Gemeenschappelijk succes creëren door naar elkaar door te verwijzen is de overtuiging. De website ditisparkstad.nl en de toeristische plattegrond ‘Dit is Parkstad’ zijn hier de eerste communicatie-uitingen van.

 

Achtergrond

Na het winnen van de WTTC Tourism for Tomorrow Award door regio Parkstad in 2016 brak er een fase van bezinning aan. Eric Geurts, portefeuillehouder Toerisme van de Stadsregio Parkstad Limburg: "Er bleek vanuit de toeristische sector grote behoefte aan een toeristische marketingcampagne voor Parkstad. Samen hebben we hier de schouders onder gezet en dit resulteert nu in de meerjarige campagne ‘Dit is Parkstad’. Deze campagne en het effect op de regio wordt het grootst als alle ondernemers, bestuurders en andere belanghebbenden het samen uitdragen. We hebben goud in handen: laten we het verzilveren!”.

 

Er volgden stakeholders- en alliantiebijeenkomsten, waarna in de periode 2020-2022 een aantal uitgangspunten geformuleerd zijn. Het DNA van Parkstad komt tot uiting via vijf dominante tijdperken, die de regio tekenen en ook visueel tot uitdrukking brengen. Anya Niewierra, algemeen directeur Visit Zuid-Limburg: "Parkstad is veel meer dan een verzameling attracties. Het is een gebied met ruim 2000 jaar geschiedenis en dus met een serieus verhaal. In deze campagne haken we daarop in en vertellen we over de Romeinen, de ridders en rovers, de mijnen, de transitiejaren en het nieuwe elan van nu. Bijna elke attractie in Parkstad past wel in één van deze vijf tijdperken. Met dit verhaal kunnen we gasten boeien en daarmee dus aan het gebied binden”.


Positionering Dit is Parkstad

Parkstad wordt gepositioneerd via een uniform profiel dat in de beleving en de uitstraling wordt herkend als ‘typisch Parkstad’ en waar toeristische ondernemers en organisaties eenvoudig op kunnen inhaken. Het zwaartepunt van de communicatie ligt bij de toeristische ondernemers in Parkstad en bij Visit Zuid-Limburg. Via de quote ‘Dit is Parkstad’ tonen ze gezamenlijk naar hun gasten wat er in de regio te zien is. De woorden ‘Dit is Parkstad’ duiden op trots en zijn neutraal. Ze conflicteren niet met gemeentelijke en regionale campagnes. De toevoeging ‘Limburg’ wordt alleen gebruik indien dit relevant is voor de (inter-)nationale doelgroep.


Toekomst

In 2023 is de basis gelegd en wordt ingezet op regionale promotie. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor promotie over de grens, in Duitsland, Nordrhein-Westfalen met de Duitstalige website dasistparkstad.de. In de komende jaren wordt de campagne verder uitgebouwd.

Link: https://www.ditisparkstad.nl
Trefwoorden: Campagne

CELTH



     
Trendrapport

||| Nieuws |||

26/09/23
Rijksmuseum Amsterdam werkt samen met Disney
Mickey Mouse in het Rijks? Het is niet de meest voor de hand liggende combinatie. Het Rijksmuseum werkt samen met Disney aan een nieuw familieprogramma. Dit programma wordt feestelijk gelanceerd tijdens de familiemaand die het Rijksmuseum jaarlijks in oktober organiseert.
13/09/23
Corendon nieuwe sponsor veldrijden
Deze namiddag werd in het Amsterdams Corendon Village Hotel het veldritteam Crelan-Corendon voorgesteld. De Nederlandse reisorganisatie wordt tweede naamsponsor voor drie seizoenen en de ploeg wordt zowel bij de mannen als de vrouwen versterkt.
11/09/23
DI-RECT unplugged op de Marker Wadden
Hoe vraag je aandacht voor de natuur? Landal GreenParks en Natuurmonumenten gaven ruimte aan de populaire band DI-RECT op de Marker Wadden.
06/09/23
Strand Scheveningen is wél open
Met het mooie weer deze week haast DMO The Hague & Partners dat het strand wel degelijk open is voor bezoekers. Waarom moet de DMO snel bijsturen?
06/09/23
Stadsgids Eveline van Wanrooij wil met petitie sluiting VVV Rotterdam voorkomen
Als RotterdamPartners besluit op 1 januari 2024 te stoppen met VVV Rotterdam in het Schielandshuis aan de Coolsingel verliest Rotterdam, 84 jaar na het bombardement, opnieuw haar hart. Dat vindt Eveline van Wanrooij, sinds 1998 stadsgids in Rotterdam
04/09/23
ANWB Alarmcentrale: drukke zomer door extreem weer
Deze zomer 900.000 telefoontjes en digitale meldingen met hulpvragen bij de ANWB en een uitzonderlijk hoog aantal schademeldingen door extreem weer.
21/08/23
Exclusief voor leden
Siffan Hassan in communicatie Summio vakantieparken
Topatlete Sifan Hassan heeft zich vlak voor het WK Atletiek verbonden aan een nieuwe sponsor, namelijk vakantieparkenmerk Summio Parcs. Op 17 augustus kwamen Global Sports Communication en Summio Parcs tot een samenwerkingsovereenkomst van twee jaar.
16/08/23
Exclusief voor leden
Julianatoren pakt in september uit met dinoweken
Attractiepark Julianatoren pakt vanaf 2 september uit met het thema dino’s in het park. Veel pretparken hebben dit altijd goed scorende onderwerp gebruikt. Julianatoren pakt het breder aan, je kan al thuis op RTL 4 en Videoland naar content kijken, zoals ‘Cas de Ranger en de Dinomachine’.

||| Agenda |||

14/11/23 t/m 16-11-23
14/11/23 t/m 16-11-23: Recreatie Vakbeurs 2023
Dé vakbeurs voor een toekomstbestendige recreatiebranche.   Op 14, 15 en 16 novemb...
24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...