Geplaatst op: 12-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nieuwe toeristische campagne voor Parkstad

Nieuwe toeristische campagne voor Parkstad

Op 6 april 2023 is de vernieuwde campagne ‘Dit is Parkstad’ gelanceerd tijdens een drukbezochte bijeenkomst op Kasteel Amstenrade in Gemeente Beekdaelen. Toeristische ondernemers, bestuurders, Stadsregio Parkstad Limburg en Visit Zuid-Limburg toonden zich enthousiast, om samen de campagne tot een succes te maken en Parkstad als toeristische bestemming nadrukkelijk op de kaart te zetten. 

 

De partijen werken samen vanuit de volgende filosofie: Parkstad heeft een bijzondere geschiedenis en een boeiend verhaal. Door dit verhaal als collectief te vertellen, wordt massa gemaakt en worden meer mensen bereikt dan wanneer ieder als eenling alleen zijn eigen verhaal vertelt. Gemeenschappelijk succes creëren door naar elkaar door te verwijzen is de overtuiging. De website ditisparkstad.nl en de toeristische plattegrond ‘Dit is Parkstad’ zijn hier de eerste communicatie-uitingen van.

 

Achtergrond

Na het winnen van de WTTC Tourism for Tomorrow Award door regio Parkstad in 2016 brak er een fase van bezinning aan. Eric Geurts, portefeuillehouder Toerisme van de Stadsregio Parkstad Limburg: "Er bleek vanuit de toeristische sector grote behoefte aan een toeristische marketingcampagne voor Parkstad. Samen hebben we hier de schouders onder gezet en dit resulteert nu in de meerjarige campagne ‘Dit is Parkstad’. Deze campagne en het effect op de regio wordt het grootst als alle ondernemers, bestuurders en andere belanghebbenden het samen uitdragen. We hebben goud in handen: laten we het verzilveren!”.

 

Er volgden stakeholders- en alliantiebijeenkomsten, waarna in de periode 2020-2022 een aantal uitgangspunten geformuleerd zijn. Het DNA van Parkstad komt tot uiting via vijf dominante tijdperken, die de regio tekenen en ook visueel tot uitdrukking brengen. Anya Niewierra, algemeen directeur Visit Zuid-Limburg: "Parkstad is veel meer dan een verzameling attracties. Het is een gebied met ruim 2000 jaar geschiedenis en dus met een serieus verhaal. In deze campagne haken we daarop in en vertellen we over de Romeinen, de ridders en rovers, de mijnen, de transitiejaren en het nieuwe elan van nu. Bijna elke attractie in Parkstad past wel in één van deze vijf tijdperken. Met dit verhaal kunnen we gasten boeien en daarmee dus aan het gebied binden”.


Positionering Dit is Parkstad

Parkstad wordt gepositioneerd via een uniform profiel dat in de beleving en de uitstraling wordt herkend als ‘typisch Parkstad’ en waar toeristische ondernemers en organisaties eenvoudig op kunnen inhaken. Het zwaartepunt van de communicatie ligt bij de toeristische ondernemers in Parkstad en bij Visit Zuid-Limburg. Via de quote ‘Dit is Parkstad’ tonen ze gezamenlijk naar hun gasten wat er in de regio te zien is. De woorden ‘Dit is Parkstad’ duiden op trots en zijn neutraal. Ze conflicteren niet met gemeentelijke en regionale campagnes. De toevoeging ‘Limburg’ wordt alleen gebruik indien dit relevant is voor de (inter-)nationale doelgroep.


Toekomst

In 2023 is de basis gelegd en wordt ingezet op regionale promotie. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor promotie over de grens, in Duitsland, Nordrhein-Westfalen met de Duitstalige website dasistparkstad.de. In de komende jaren wordt de campagne verder uitgebouwd.

Link: https://www.ditisparkstad.nl
Trefwoorden: Campagne

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...