Geplaatst op: 30-11-2022
Auteur: Marc Gerlings

Vernieuwing musea provincie Groningen

Vernieuwing musea provincie Groningen

 

Nieuwe museumzalen met moderne presentatietechnieken worden mogelijk voor museum Nienoord in Leek door een subsidie van de provincie Groningen. Bij veel mensen is het museum bekend als het Nationaal Rijtuigmuseum. Het Streekhistorisch Centrum Stadskanaal verhuist en wordt meteen vernieuwd.


Museum Nienoord

Nienoord gaat de nieuwe zalen gebruiken om de vaste collectie op een interactieve manier te presenteren. Zo is het voor een breder publiek aantrekkelijk om naar het museum te gaan. Nienoord gaat ook een nieuw verhaal opzetten om de bijzondere collectie rijtuigen en sleden tentoon te stellen. In de gemoderniseerde entree (Oranjerie) kan het museum straks op een professionele manier bezoekers ontvangen. Het vernieuwde Nienoord gaat in het najaar van 2024 open. 


Streekhistorisch Centrum 

Het Streekhistorisch Centrum verhuist in het voorjaar van 2024 naar een centraal gelegen locatie in Stadskanaal en gaat nauw samenwerken met de bibliotheek. In het nieuwe centrum komt de nadruk te liggen op educatie en participatie. Het centrum gaat zich richten op jongeren en veel samenwerken met onderwijsinstellingen. Het is een plek waar het verhaal van de streek wordt verteld, waar de vaste collectie te zien is en waar het documentatiecentrum beter toegankelijk is dan op de huidige locatie. 

De musea worden niet alleen mooier en beter maar krijgen van de provincie ook de opdracht mee om meer bezoekers te trekken. De provincie draagt bij met een subsidie van € 125.000 om de vaste collectie van beide instellingen te vernieuwen en nieuwe bezoekers te trekken.


Gedeputeerde Erfgoed Mirjam Wulfse: "Met deze regeling stimuleren we musea en erfgoedinstellingen om Gronings erfgoed op een aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen en collecties langer in stand te houden. Beide instellingen maken cultuur op deze manier voor een breder publiek toegankelijk en interessant."


Musea en erfgoedinstellingen kunnen via de regeling 'Vernieuwing vaste presentatie erfgoed' subsidie krijgen om de presentatie van hun vaste collectie te vernieuwen. Door bijvoorbeeld te digitaliseren kunnen musea beter zichtbaar maken wat de provincie Groningen aan cultuur te bieden heeft.

Trefwoorden: museum, beleid, subsidie, marketing

CELTH



Trendrapport

||| Nieuws |||

08/06/23
Ruim 40.000 vakantiegangers willen proefslapen in Cadzand
Ruim 40.000 mensen schreven zich al in voor een proefslaapweekend op het nieuwe park in het Zeeuwse Cadzand. EuroParcs stelt 40 Beach lodges kosteloos beschikbaar.
07/06/23
Corendon mismatch label voor kleinschalige vakanties
Toeristenreus Corendon en kleinschalige vakanties, dat lijkt een vreemde match. Toch probeert Corendon dat maar het oude label voor dit type vakanties Karin’s Choice wordt ingeruild voor de merknaam By June.
06/06/23
Exclusief voor leden
Tour de France belangrijk voor campings
In de directe omgeving van de etappes van de Tour de France van 2023 heeft aanbieder van kampeeraccommodaties Vacansoleil 54 campings geselecteerd. Wielerfans kunnen hier de koers combineren met comfortabel vakantie vieren op een camping.
01/06/23
Nog veel boekingen voor de zomervakantie van 2023 boven de markt
Uit onderzoek van reissite Skyscanner blijkt dat 86 procent van de Nederlanders van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. Iets meer dan een derde (37%) heeft de zomervakantie nog niet geboekt.
16/05/23
Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023
De gemeente Schiedam heeft de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen in de categorie steden tot 100.000 inwoners. Schiedam versloeg de andere genomineerde, Den Helder. Tilburg won de Nationale Citymarketing Trofee in de categorie vanaf 100.000 inwoners. Tilburg liet Almere, Den Haag en Deventer achter zich. De trofee werd op maandag 15 mei uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Kampen. Het thema was dit jaar ‘De Stad en Het Water’.
11/05/23
Exclusief voor leden
Munckhof wil voorop lopen in distributie reisproducten
Munckhof Business Travel wordt de front runner in Nederland in het aanbieden van New Distribution Capabilities -content voor zakelijk reizen. Dat was de centrale boodschap afgelopen maandagavond op een speciaal georganiseerd event in Tiel. Delegaties van luchtvaartmaatschappij KLM en technologiepartner Amadeus waren tevens aanwezig om dit moment bij te wonen.
10/05/23
Limburg Marketing gebruikt Leefstijlvinder voor nieuwe consumentenwebsite
Op de nieuwe toeristische website Hart van Limburg speelt de Leefstijlvinder een hoofdrol. Limburg Marketing heeft haar consumenten website een gloednieuw design gegeven en het ‘doen’ submenu op de zeven verschillende leefstijlen gebaseerd.
09/05/23
Toverland gaat door met evenement Youtubers
Attractiepark Toverland heeft vandaag bekendgemaakt welke populaire YouTubers en TikTokkers hun opwachting maken bij het jaarlijks terugkerende evenement YOUTUBERSxTOVERLAND. Op zondag 25 juni zijn onder andere Team Dylan Haegens, Kalvijn, Nina Warink en dj-duo Giel en Stefan van STUK te vinden op de Main Stage.

||| Agenda |||

25/09/23
25/09/23 t/m 25-09-23: Toerisme Top 2023
De Toerisme Top 2023 wordt dit jaar in Drenthe georganiseerd op maandag 25 september. De Toeris...
14/11/23 t/m 16-11-23
14/11/23 t/m 16-11-23: Recreatie Vakbeurs 2023
Dé vakbeurs voor een toekomstbestendige recreatiebranche.   Op 14, 15 en 16 novemb...