Geplaatst op: 25-10-2022
Publicatie: R&T 4 2022

Breda benutte La Vuelta als aanjager voor vernieuwing toerisme

183 Vuelta-renners liepen over de rode loper door de Grote Kerk Breda

Breda benutte La Vuelta als aanjager voor vernieuwing toerisme
De etappe door Breda werd een groot feest voor bezoeker en bewoner. Foto: Breda Marketing.
100 dagen fietsen en feest, 1.000.000 etappebezoekers, massale media-aandacht in Nederland en tv-uitzendingen in meer dan 200 landen. Dit zijn zomaar enkele kengetallen van La Vuelta Holanda, de Ronde van Spanje waarvan de eerste drie etappes in ons land werden gereden. Op zondag 21 augustus had Breda de start en finish. De stad heeft het evenement onder meer aangegrepen om structurele verhaallijnen te ontwikkelen én in de kijker te zetten. Met als ingrediënten: de Spaans-Bredaase historie, fietsen en gastvrijheid. Een terugblik…

"La Vuelta Holanda is een ideaal vehikel gebleken om het verhaal van Breda op creatieve en vernieuwende wijze te vertellen aan bewoners en bezoekers”, aldus Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, de citymarketingorganisatie van Breda. "Bredanaars zijn hartelijk, creatief en trots op hun stad. Dat laten ze graag zien. La Vuelta Holanda is nauw verweven met ons Koninklijk erfgoed en onze passie voor fietsen en natuur. Ook was het evenement een prachtige gelegenheid om onze gastvrijheid te tonen en duurzaam toerisme aan te jagen.”

"De campagne ‘Breda kleurt rood’ vormde de rode draad van het uitdragen van het verhaal van Breda naar een groot publiek”

Door de samenwerking met de partnergemeenten Utrecht en ’s-Hertogenbosch en hun citymarketingorganisaties, de provincies Utrecht en Brabant en partijen als VisitBrabant en Brabant Sport was de impact van de Spaanse wielerronde immens. In de stad, regionaal, landelijk én internationaal. Hildegard: "Vanaf de kick-off op 12 mei heeft La Vuelta Holanda in het teken gestaan van 100 dagen fietsen en feest. Alleen al in Breda waren er meer dan dertig side events. De campagne ‘Breda kleurt rood’ vormde de rode draad van het uitdragen van het verhaal van Breda naar een groot publiek. La Vuelta Holanda heeft gefungeerd als accelerator voor het verder versterken van het profiel van Breda als een verrassende aantrekkelijke verblijfsbestemming in ons land.”

Royal Roots en de band met Spanje

La Vuelta is niet voor niets gekozen. De banden van Breda met Spanje gaan al lang terug. Hildegard: "Dit bijzondere verhaal vertellen we eigenlijk nauwelijks. Het is misschien wel het best bewaarde geheim uit de Nederlandse geschiedenis. De wortels van de Koninklijke familie liggen in Breda. Hier trouwde 600 jaar geleden het schatrijke meisje Johanna met de Duitse graaf Engelbrecht van Nassau. De ‘royal family’ speelde een cruciale rol bij het historische decor waar we ook nu nog elke dag van genieten. Dit verhaal hebben we samen met partners in de stad nieuw leven ingeblazen en verbinden we aan de toekomstige opgaven van de stad.”

Tijdens La Vuelta lanceerde Breda Marketing samen met Stedelijk Museum Breda en de gemeente Breda het Royal Roots concept. Een verhaal over de grote idealen van de negende stad van Nederland. Over de kracht van cultuur om te verbeelden, vernieuwen en verbinden. Over verleden, heden en toekomst. 

Royal Roots gaat bezoekers op spraakmakende manier verrassen. Zo grepen de initiatiefnemers La Vuelta aan voor een wel heel opvallende actie. Dingeman Kuilman, algemeen directeur Stedelijk Museum Breda: "In samenwerking met het wereldberoemde Prado museum in Madrid hebben we dertig schilderijen uitgezocht die samen het Spaanse verhaal van Breda vertellen. Met hoogwaardige reproducties maakten we daar een tentoonstelling van aan de hekken van Park Valkenberg. Natuurlijk kun je daar ook ‘Las Lanzas’ bekijken, het meesterwerk van Velázquez dat in Spanje net zo bekend is als de Nachtwacht bij ons. De reacties op de tentoonstelling zijn zo goed dat we die hebben verlengd tot en met 30 september 2022.” Dankzij La Vuelta Holanda zijn de relaties met Prado en toeristische organisaties in Spanje veel sterker geworden. 

Een ander markant Vuelta-initiatief was Koerstrui in de kerk. De Grote Kerk van Breda stond vanaf 2 juli zeven weken in het teken van een verrassende en kleurrijke tentoonstelling met een selectie van ruim honderd wielershirts uit ’s werelds grootste verzameling van de Brabander Henk Theuns. Elke week was er een wielerpreek over deugden en zonden die achter de wielertricots schuilgaan. Op de etappedag 21 augustus liepen de 183 Vuelta-renners bij de start van de derde etappe met de fiets aan de hand over een rode loper door de Grote Kerk Breda om de wereldwijde coronaslachtoffers te herdenken. Een uniek moment van devotie dat het NOS Journaal haalde en wereldwijd te zien was via tv en internet. 

"Het wielertricot is als relikwie van deze sport, als cultureel erfgoed – zeker ook in Brabant - rijk aan verhalen"

Marieke Wiegel, directeur Grote Kerk Breda: "De verbinding tussen de populaire wielersport en religie is geen vreemde. Het wielertricot is als relikwie van deze sport, als cultureel erfgoed – zeker ook in Brabant - rijk aan verhalen. Het is geweldig hoe we in het kader van La Vuelta Holanda sport, cultuur en erfgoed in Breda zo met elkaar hebben kunnen verbinden.”

Fietsen & creativiteit

Breda en de regio West-Brabant kennen een bijzondere wieler- en fietscultuur. Wat is er dan logischer om dit te laten zien aan een breed publiek en mensen te stimuleren om zelf ook de fiets te pakken. Zo hebben op zaterdag 13 augustus maar liefst 2.500 recreanten meegedaan aan een toertocht over het officiële Vuelta-parcours. 

Hildegard: "Breda is als het ware een stad in het park en heeft een zeer groene omgeving met bijzondere landschappen. Kwaliteiten met grote aantrekkingswaarde voor bedrijven, talenten, bewoners en bezoekers die we beter kunnen benutten. Met La Vuelta Holanda hebben we Breda als aantrekkelijke fiets- en natuurbestemming nadrukkelijker op de kaart gezet, in nauwe samenwerking met de gemeente Breda, lokale ondernemers, onze buurgemeenten en VisitBrabant. Thematische fietsroutes, must-see plekken en overnachtingen, al deze zaken hebben we bijeengebracht en getoond aan het grote publiek. We hebben hiervoor onze eigen website welkominbreda.nl, sociale media en buitenreclamekanalen ingezet, onder meer met campagnes om mensen te inspireren de fiets te pakken. Samen met het landelijke magazine Ride heeft La Vuelta Holanda een Vuelta-special uitgegeven. En VisitBrabant heeft ruimschoots aandacht gegeven aan de Vuelta in haar fietsmagazine, dat ook een groot bereik heeft in het wielergekke België.”

Gastvrij Breda

Op de etappedag in Breda heetten 35 City Guides duizenden bezoekers van harte welkom in het centrum van Breda. Vooraf hadden zij een Spaanse cursus en gastvrijheidstraining gevolgd. Zij informeerden hen over de hotspots in de stad en gaven tips over wat er die dag allemaal te doen was. Op acht Plazas Fiestas waren er vele feestactiviteiten en Spaanse livemuziek van het rondtrekkende gezelschap de Tuna’s. De horecaondernemers hebben alles zelf georganiseerd, in samenwerking met de Stichting Ondernemersfonds Breda. 

Er is in Breda ook veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid van het evenement, zodat iedereen kon meegenieten. Zo was er vijf dagen lang de Onbeperkte Vuelta waar mensen met een beperking die wel van een uitdaging houden een deel van de tour konden afleggen. Tijdens de etappe in Breda was er in het Mastbos een speciale stiltezone voor hen die liever niet overprikkeld worden. 

Fenne Verhoeven over internationaal bezoek: "Natuurlijk uit België, maar ook uit Spanje, Frankrijk en Zwitserland”

Rood is de kleur van de Vuelta én… Breda. In aanloop naar de etappe is de stad op inventieve wijze rood gekleurd middels citydressing en diverse interventies in de openbare ruimte. De lokale bewoners en ondernemers hebben zich actief ingezet bij het kleuren van de stad. Zo ook Fenne Verhoeven van de creatieve hub BANK15: "Ook wij hebben ons terras roodgekleurd, met acht vlaggen van Breda op de parasols. Wij doen vaak mee als er grote evenementen in de stad worden georganiseerd, zoals bij Breda Jazz. Het is altijd goed als lokale ondernemers hier creatief op inspringen. Dat geeft een positief gevoel bij Bredanaars en zeker ook bij toeristen van buitenaf. Bij La Vuelta hebben we naast landgenoten mensen uit allerlei landen op bezoek gehad. Natuurlijk uit België, maar ook uit Spanje, Frankrijk en Zwitserland. De sfeer zat er heel goed in, bij jong en oud. Mensen lachten, het was échte gezelligheid.”

Spraakmakende evenementen

Hildegard tot slot: "In Breda houden we van het leven en dat vieren we graag. Samen. Met La Vuelta hebben we een unieke beleving geboden. Bezoekers hebben een onvergetelijke dag gehad en de hele wereld heeft meegenoten. Maar het echte werk begint nu. Breda is in staat groots en vernieuwend te denken. Deze ervaring en de positieve impact moeten we benutten om Breda ook de komende jaren als aantrekkelijke vestigingsstad te profileren. De stad heeft volop ambitie en zal de komende jaren meer van zich laten horen via spraakmakende evenementen zoals het NK Atletiek in 2023, de Special Olympics Nationale Spelen in 2024 en het World Leisure Congress in 2025, en zeker ook met innovatieve en grootstedelijke ontwikkelingen die Breda telkens verrassend op de kaart zetten.”

Trefwoorden: Breda, Vuelta, wielerronde, evenement, citymarketing, samenwerking, Prado, Stedelijk Museum, Grote Kerk

CELTH
 






||| Nieuws |||

07/06/24
De winnaars van de City- en Regiomarketing Awards
Bureau Citybranding heeft met een integrale merkmanagementaanpak voor Den Haag de Nationale City- en Regiomarketing Trofee gewonnen. Brabant Branding werd bekroond met City- en Regiomarketing Innovatie Award voor haar Brabantse ImagoMonitor.
31/05/24
Exclusief voor leden
Strategische alliantie voor agrotoerisme in Limburg
De Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB), Limburg Marketing en Coöperatie Platform Agrotoerisme vormen per 1 juni een strategische alliantie voor agrotoerisme.
31/05/24
Exclusief voor leden
Corendon houdt sales acties voor 1 jarig By June
By June, het reismerk van touroperator Corendon viert op 21 juni haar eerste verjaardag. Ter ere van deze gelegenheid wordt de hele maand juni gevierd met diverse winacties van merkambassadeurs op de socialmediakanalen en met verrassingen.
27/05/24
Exclusief voor leden
Willem-Alexander opent H'ART Museum officieel
Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is.
27/05/24
Booking
Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is.
22/05/24
Uitbreiding Hart van Limburg VVV-gidsenteams Roermond en Stevensweert
Negen nieuwe gezichten geïnstalleerd voor de rondleidingen in Roermond. Het gidsenteam bestaat nu uit 32 VVV-gidsen dat inzetbaar is voor wel 5 talen.
17/05/24
Touroperator TUI zet campagne op met 10 influencers
Vandaag start TUI een campagne waarin de reisorganisatie op zoek gaat naar 10 TUInfluencers. Dat zijn niet de gebruikelijke influencers met veel volgers en een groot bereik op social media, maar TUI fans die graag op vakantie gaan en anderen daarvan laten meegenieten.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...