Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren
Karin Hofmeijer van Merk Fryslân overhandigt het eerste exemplaar aan wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke

Fryslân blijft de legacy van de Culturele Hoofdstad van Europa 2018 onder de aandacht brengen. De  fonteinen die rond het evenementen in elf Friese steden werden gebouwd krijgen nu een eigen magazine. Het 11fountains magazine moet de steden met elkaar verbinden en kwaliteits- en cultuurtoerisme bevorderen. 

Het 11fountains magazine is een gratis fysiek en online magazine ter promotie van het 11fountains kunstproject. In het magazine, dat een vervolg is op de gids uit 2018, wordt de verdieping opgezocht met achtergrondverhalen over de elf fonteinen, het ontstaan van het kunstproject, de kunstenaars en de steden. Daarnaast wordt de beleefbaarheid van de steden uitgelicht met drie inspiratiereizen naar Leeuwarden, Franeker en Harlingen. 

Fonteinen een aanwinst voor de steden

11fountains is een internationaal kunstproject waar elf internationaal gerenommeerde kunstenaars elf fonteinen in de elf Friese steden hebben ontworpen in het kader van Leeuwarden-Friesland 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Dat de fonteinen een echte aanwinst voor de steden zijn onderstreept wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke in Franeker bij de Oortfontein: "Het ontwerp van de Oortfontein past naadloos bij onze mooie middeleeuwse binnenstad en bij de menselijke maat van de stad. We merken dat bezoekers aangenaam verrast zijn, door de locatie naast de kerk maar zeker ook door de prachtige omgeving met de tuinen van Piet Oudolf. Het kunstwerk reflecteert tevens het belang van Franeker als voormalige universiteitsstad en zet aan tot denken. Met elkaar zijn we immers maar een stipje in het heelal en een voorbijgaand moment in de tijd.”

Ontdek de fonteinen het hele jaar door

Cultuur is een belangrijk speerpunt voor Merk Fryslân om het zogenoemde waardevol toerisme te stimuleren: toekomstgericht, duurzaam kwaliteits- en cultuurtoerisme. Door de ontwikkeling van beleefbaar aanbod, waarbij er sterk wordt gefocust op de combinatie van het bezoek van de fontein én de stad, kunnen bezoekers de Friese elf steden het hele jaar door ontdekken en wordt het jaarrond toerisme gestimuleerd in Friesland. 11fountains zorgt sinds Leeuwarden-Fryslân 2018 voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Het project wordt ondersteund door de Provincie Fryslân en de zes betrokken gemeenten.

Trefwoorden: toerisme, cultureel toerisme, marketing, Friesland

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...