Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Metershoog beeld Frida Kahlo blikvanger voor Assen

Metershoog beeld Frida Kahlo blikvanger voor Assen
Plaatsing van de buste op 13 januari. Foto: Sake Elziniga.
Met de plaatsing op maandag 13 december 2021 van een vijf meter hoge buste van kunstenaar Frida Kahlo op de kop van de Vaart is de Frida in Assen city experience compleet. Dit is een gratis kunstroute door de binnenstad van Assen langs veertien kunstwerken, waarvan de makers zich hebben laten inspireren door de wereldberoemde Mexicaanse kunstenaar. 

Binnenstadsorganisatie Vaart in Assen ontwikkelde de route met het Drents Museum, waar tot en met 27 maart 2022 de tentoonstelling Viva la Frida! Life and art of Frida Kahlo te zien is. Het metershoge beeld is op maandag 13 december onthuld door Harry Tupan, algemeen directeur van het Drents Museum.
 
Het driedimensionale beeld van Frida Kahlo (1907-1954) is een ontwerp van 178 Aardige Ontwerpers in samenwerking met Gijs van Kooten uit Utrecht en geproduceerd door Blow-Up Industry uit Groningen. De buste is bijna vijf meter hoog en drieënhalf meter breed. Het beeld van Frida Kahlo is mogelijk gemaakt door de gemeente Assen en Ondernemersfonds Assen. Voor Assenaar Eelco Bügel, eigenaar van Blow-Up Industry, was het een eer om de buste te vervaardigen. "We kunnen met onze machines alles maken van geperst piepschuim met een hufter proof coating. Zo hebben we bijvoorbeeld de letters van I Amsterdam en de set van Nikki Tutorials in Madam Tussauds gemaakt. Ik vind het erg bijzonder dat ik nu iets voor mijn eigen Assen heb kunnen maken", aldus Bügel. 

Frida in Assen city experience

De gratis wandelroute leidt langs veertien kunstwerken door het centrum van Assen. Het gaat om levensgrote muurschilderingen en bijzondere kunstobjecten in de openbare ruimte. De route kan tot en met 27 maart 2022 op elk gewenst moment gelopen worden met een folder als gids. De folder is bij het Drents Museum en de VVV Assen te verkrijgen en online via www.ditisassen.nl op te vragen. Door de bij de kunstwerken geplaatste QR-codes te scannen, kom je meer over de kunstwerken en de makers te weten.

Viva la Frida!

In het Drents Museum zijn sinds 8 oktober 2021 twee van ‘s werelds belangrijkste Frida Kahlo-collecties te bewonderen. Naast schilderijen en tekeningen zijn ook Kahlo's persoonlijke bezittingen als kleding, beschilderde korsetten en sieraden te zien. Het is voor het eerst dat deze collecties samen worden getoond. Hiervoor werkt het museum samen met Museo Dolores Olmedo en Museo Frida Kahlo (voorheen La Casa Azul, het Blauwe Huis) in Mexico-Stad. Het is inmiddels een traditie dat bij grotere internationale tentoonstellingen van het Drents Museum een blikvanger op de kop van de Vaart wordt geplaatst, zoals een Chinese draak (2008), een beeld van Lenin (2012/2013), een Mayatempel (2016), een Amerikaans Vrijheidsbeeld (2017/2018) en de Rialtobrug (2019).
Trefwoorden: Assen, kunst, cultuur, marketing, route, leisure

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.