Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren

Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren

VVV Goeree-Overflakkee heeft in Ouddorp een voor ons land spectaculair inspiratiepunt geopend. Het oude VVV-kantoor in het historische Blaeuwe Huus is voor 435 duizend euro opgeknapt en herinnert in niets meer aan een traditionele VVV.


Gasten kunnen in het inspiratiepunt op een eigentijdse en interactieve manier verkennen wat er te zien en te doen is op Goeree-Overflakkee. Beleving staat daarbij centraal. Het nieuwe VVV inspiratiepunt is slechts een opmaat voor een veel groter plan want de VVV gaat fuseren met EilandMarketing Goeree-Overflakkee en zo samen werken aan (digitale) marketing en gastheerschap.

Landelijke ontwikkeling

 

De ontwikkeling van dit inspiratiepunt is een mooi voorbeeld van een bredere trend die het Kennisnetwerk Destinatie Nederland (mogelijk gemaakt door VVV Nederland) signaleert waar ‘traditionele’ VVV locaties met veel drukwerk transformeren naar VVV gelabelde locaties die zich positioneren als dé entree van de stad of regio. In Arnhem op het station waar VisitArnhem in een Stationshuiskamer gasten ontvangt en inspireert maar ook in brandstores zoals de I amsterdam Store, de VVV Leiden brandstore, de VVV Eindhoven brandstore en de VVV Groningen. Ook in Zeeland zijn diverse inspiratiepunten gerealiseerd waarbij het lokale DNA het  uitgangspunt is voor inrichting en uitstraling, en bezoekers en bewoners met interactieve belevingselementen worden geïnspireerd over de bestemming.

Modern gastheerschap

 

Voorzitter Jeroen den Hollander wil met zijn VVV het gastheerschap op een moderne manier invullen: "We willen gasten op een unieke manier ontvangen en inspireren meer van ons prachtige eiland te ontdekken.” Wethouder Tea Bot van de gemeente Goeree-Overflakkee was zeer in haar nopjes met het nieuwe inspiratiepunt: "Wij hebben in het collegeprogramma de ambitie opgenomen om de informatie op het eiland naar een eigentijds niveau te tillen en dit inspiratiepunt zal zowel bezoekers als bewoners verrassen en inspireren. Ik ben blij met de rol die de VVV heeft gepakt en de samenwerking met eilandmarketing.” De VVV Ouddorp blijft de enige VVV op het eiland. Maar om ook een verbinding te maken tussen de kop van het eiland en de rest worden daar nog voor de zomer twee grote inspiratiewanden met touchscreens geplaatst.


Interactieve inspiratietafel

 

In het inspiratiepunt worden haast op een museale wijze de verhalen van de omgeving verteld. Daarin staan de natuur, water, cultuurhistorie en erfgoed centraal. De VVV heeft een compacte balie want het is de bedoeling dat de medewerkers de bezoekers in het inspiratiepunt ontmoeten.


Blikvanger is de interactieve tafel, waarop een maquette van het eiland is weergegeven met markante gebouwen. Door middel van projectie wordt de tafel tot leven gebracht. Surfers varen over de tafel, tulpen bloeien op en fietsers bewegen er overheen. Op een groot touchscreen kan de keuze voor diverse thema’s worden gemaakt. Op basis van het thema past de projectie van de tafel zich aan. Als de gast bijvoorbeeld kiest voor ‘Een natuurgebied bezoeken’ kunnen er verschillende natuurgebieden aangeklikt worden. Op de tafel verschijnt de locatie, op het touchscreen informatie over het gebied en op een grote wand achter de tafel foto’s van het natuurgebied.


Veel beleving

 

In het inspiratiepunt is rond de interactieve tafel nog veel meer te beleven. Zo kunnen gasten in het nagemaakte interieur van een oude RTM tram een video over het eiland bekijken, waarbij bewegingseffecten in de bankjes aanvoelen alsof je werkelijk een tramrit maakt. Verderop vertellen enkele bekende inwoners van Goeree-Overflakkee, zoals Dave von Raven of Richard Groenendijk over hun binding met het eiland en hun favoriete plekken. Ook is er een pop-up museum met mini tentoonstellingen van musea. En op speciale verlichte panelen worden bijzondere natuurfoto’s getoond.


Alle teksten in het inspiratiepunt zijn in zowel het Nederlands als het Duits. Voor Frans- en Engelstaligen zijn er vertalingen beschikbaar die met nummer naar de fysieke locaties in het inspiratiepunt verwijzen. De inspiratie houdt niet op achter de voordeur want in de tuin zijn picknicktafels geplaatst.


VVV midden in de samenleving

 

Bijzonder was de positieve vibe vanuit de lokale bevolking op de opening. Waar andere VVV's nogal eens de aansluiting bij de lokale gemeenschap en politiek missen en daardoor continu onder druk staan, voelde je in Ouddorp een flinke trots op de eigen VVV. Voor de realisatie van het inspiratiepunt had het bestuur oud-directeur Patrick Polie van VVV Zeeland ingehuurd. Hij wist in driekwart jaar tijd een inspiratiepunt te realiseren dat de toon in VVV-land zal zetten.


Plannen zijn er nog volop want binnenkort kun je op het inspiratiepunt live meekijken naar de activiteiten op de nabijgelegen Brouwersdam. En als het technisch lukt, kunnen gasten op andere punten op het eiland live een videoverbinding met de medewerkers opzetten.


Kosten

 

Het totale project heeft € 435.000,- gekost, daarvan heeft de eigenaar van het gebouw, stichting 't Blaeuwe Huus € 215.000,- bijgedragen en de gemeente ook € 215.000,-. Hiervan is zo'n € 315.000,- besteed aan het VVV Inspiratiepunt. Daarnaast zijn er nog kosten voor de inspiratiewanden, projectbegeleiding, uren VVV en de verbouwing/onderhoud van de backoffice. De exploitatie van het nieuwe inspiratiepunt past binnen de begroting van de oude VVV en wordt met 3,2 fte gedraaid.


Per 1 mei zullen de VVV Goeree-Overflakkee en Eilandmarketing (nu nog onderdeel van de gemeente) samen een nieuwe werkorganisatie gaan vormen: Stichting Eilandmarketing Goeree-Overflakkee. De backoffice van deze stichting wordt gehuisvest in 't Blaeuwe Huus.

Trefwoorden: marketing, gastheerschap, vvv, zuid-holland

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...