Horeca geniet van voorjaar
Waarschijnlijk heeft het mooie voorjaar de horeca een duw in
de rug gegeven. Het CBS meldt een groei van 1,3% in de omzet in het tweede
kwartaal 2014 ten opzichte van het eerste kwartaal.
In het tweede kwartaal van 2014 behaaldenhotels, restaurants en cafés
gezamenlijk een omzetgroei van1,3 procentten opzichte van het
voorgaande kwartaal. Het volume, grofweg het aantal consumpties en
overnachtingen, steeg in deze periode met0,9 procent.
Dit is het tweede kwartaal op rij waarin de horeca profiteert van het weer en
het herstellende consumentenvertrouwen. Dit heeft het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS) vandaag bekendgemaakt.
Trend: cafés groeien weer
In de cijfers is nog een trend zichtbaar: een opleving van de cafés. In de
afgelopen jaren werden daar alleen maar dalende omzetten genoteerd. De cafés
deden het met een omzetgroei van3,4 procenten een volumestijging
van2,6 procentbijzonder goed. Van alle horecabranches hebben de
cafés het meest geprofiteerd van het mooie voorjaarsweer en het WK voetbal. Het
is voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2010 dat cafés zowel omzet- als
volumegroei realiseerden. Het niveau van het volume van cafés ligt nog ver
onder het niveau van voor de crisis. Het volume is sinds het hoogtepunt in het
tweede kwartaal van 2007 met ruim een kwart gedaald.
Hotels en restaurants zetten ook meer om
De hotels kenden een goed vervolg op het sterke eerste kwartaal en boekten een
omzetgroei van1,6 procentten opzichte van het vorige kwartaal. De
omzetgroei van de restaurants is met0,2 procentduidelijk kleiner
dan in voorgaande kwartalen. Het volume daalde met0,3 procent.
Snackbars en ijssalons deden het dit kwartaal duidelijk beter dan de
restaurants.
Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar is de omzet van de horeca
gestegen met5,1 procent.
Trefwoorden: horeca, cafe, hotel, omzetgroei, volumegroei, Q2 2014
|
|
02/07/25
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
|
02/07/25
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
|
02/07/25
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
|
02/07/25
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
|
30/06/25
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
|
30/06/25
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
|
30/06/25
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
|
30/06/25
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|