Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-09-2014
Auteur: Marc Gerlings

Horeca geniet van voorjaar

Horeca geniet van voorjaar

Waarschijnlijk heeft het mooie voorjaar de horeca een duw in de rug gegeven. Het CBS meldt een groei van 1,3% in de omzet in het tweede kwartaal 2014 ten opzichte van het eerste kwartaal.

In het tweede kwartaal van 2014 behaaldenhotels, restaurants en cafés gezamenlijk een omzetgroei van1,3 procentten opzichte van het voorgaande kwartaal. Het volume, grofweg het aantal consumpties en overnachtingen, steeg in deze periode met0,9 procent.

Dit is het tweede kwartaal op rij waarin de horeca profiteert van het weer en het herstellende consumentenvertrouwen. Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekendgemaakt.

Trend: cafés groeien weer
In de cijfers is nog een trend zichtbaar: een opleving van de cafés. In de afgelopen jaren werden daar alleen maar dalende omzetten genoteerd. De cafés deden het met een omzetgroei van3,4 procenten een volumestijging van2,6 procentbijzonder goed. Van alle horecabranches hebben de cafés het meest geprofiteerd van het mooie voorjaarsweer en het WK voetbal. Het is voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2010 dat cafés zowel omzet- als volumegroei realiseerden. Het niveau van het volume van cafés ligt nog ver onder het niveau van voor de crisis. Het volume is sinds het hoogtepunt in het tweede kwartaal van 2007 met ruim een kwart gedaald.

Hotels en restaurants zetten ook meer om
De hotels kenden een goed vervolg op het sterke eerste kwartaal en boekten een omzetgroei van1,6 procentten opzichte van het vorige kwartaal. De omzetgroei van de restaurants is met0,2 procentduidelijk kleiner dan in voorgaande kwartalen. Het volume daalde met0,3 procent. Snackbars en ijssalons deden het dit kwartaal duidelijk beter dan de restaurants.

Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar is de omzet van de horeca gestegen met5,1 procent.

Trefwoorden: horeca, cafe, hotel, omzetgroei, volumegroei, Q2 2014

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname