In de kennisbank vindt u duizenden berichten en artikelen over de belangrijkste topics binnen de toerisme- en vrijetijdssector, geschreven door professionals uit het vakgebied. Met de NRIT kennisbank heeft u altijd essentiële informatie binnen handbereik.
16/01/25 ·
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25 ·
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25 ·
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25 ·
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
16/01/25 ·
Meer dan zeven op de tien Nederlandse wintersporters zeggen dat wintersport voor hen niet alleen om sneeuw draait maar vooral om de fijne sfeer en het gevoel van vrijheid.
16/01/25 ·
De coalitie NLBuiten heeft het manifest ‘De route naar een recreatief landschap’ gepubliceerd. NLBuiten gelooft in een landelijk en aantrekkelijk groenblauw netwerk vol wandel-, fiets-, vaar- en sportmogelijkheden op alle schaalniveaus. Een netwerk dat is toegespitst op de menselijke maat, dicht bij huis begint en het hele land dooradert. In het manifest een onderbouwde oproep om recreatiemogelijkheden vast onderdeel te maken van ruimtelijke plannen. Paul Makken van de ANWB en Imke de Jong van Natuurmonumenten over NLBuiten en het manifest.
16/01/25 ·
Wat is het imago van Nederland in de wereld? Die vraag staat centraal in een nieuwe publicatie van NBTC: ‘Imago van Nederland: Inzichten in de internationale positionering van Nederland’. We bespreken de achtergronden, resultaten en inzichten met Charel van Dam, manager marketing, en Maartje Schouten, strateeg.
16/01/25 ·
Zeeland staat net als veel andere bestemmingen voor de uitdaging om zich voor te bereiden op de gast van de toekomst. Wie komen er over 15 jaar naar Zeeland en vinden ze dan nog het toeristisch product dat ze aantrekt? In een recent onderzoek, uitgevoerd door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in samenwerking met het European Tourism Futures Institute, wordt gekeken naar veranderingen in wensen en behoeften van toekomstige bezoekers. Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Impuls Zeeland gebruikt de uitkomsten om ondernemers in de vrijetijdssector te adviseren en ondersteunen bij het realiseren van een toekomstbestendig bedrijf. Diana Korteweg Maris van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Minke Rabaut van Impuls Zeeland delen hun inzichten en bevindingen.
16/01/25 ·
Regelmatig verlaten toonaangevende collega’s hun organisatie. Soms om elders in het gastvrijheidsdomein aan de slag te gaan, soms verlaten ze de sector of gaan op retraite, en weer anderen gaan vooral van hun vrije tijd genieten. Vanwege hun positie of persoonlijkheid hebben ze indruk gemaakt. In de rubriek ‘Wat laat je achter, wat geef je mee en waar kijk je naar uit’ vangen we hun afscheidswoorden.
|
15/01/25 ·
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
15/01/25 ·
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
15/01/25 ·
Den Bosch Partners is een relatief nieuwe citymarketingorganisatie. Gestart in maart 2022 willen ze de Brabantse hoofdstad toeristisch op de kaart zetten met opvallende campagnes. Dan is de landelijke campagne ‘Kom niet naar Den Bosch, daar is het altijd feest’ wel een hele bijzondere. Directeur-bestuurder Mark de Greeff over de aanleiding, aanpak en resultaten.
15/01/25 ·
Kerststad Valkenburg is hét kerstfenomeen van Nederland. Bezoekers vanuit het hele land en ver daarbuiten trekken massaal naar het mergelstadje om de magie van kerst te beleven. De unieke kerstmarkten in de grotten vormen het kloppende hart van het evenement, omringd door sfeervolle activiteiten die Kerststad Valkenburg tot een onvergetelijke ervaring maken.
15/01/25 ·
Na het verhaal over de bedwinging van de zee met iconische plekken zoals de Deltawerken en het verhaal over de getijdenwerking van de Waddenzee, dat tevens UNESCO Werelderfgoed is, krijgt Nederland een derde waterverhaal. Het is een belevingsconcept dat gaat over de grote rivieren en hun betekenis in het verleden, heden en toekomst voor ons land en onze landschapsinrichting. Om het belevingsconcept structuur te geven zijn er vijf verhaalaccenten, een aantal ankerpunten en veertien rondjes.
14/01/25 ·
In 2022 ontwikkelde de Werkgroep Bestemmingsmanagement de Leidraad Bestemmingsmanagement, die beleidsmakers en stakeholders ondersteunt in het duurzaam ontwikkelen van toeristische bestemmingen. Centraal hierin staat het zevenstappenmodel, dat een integrale aanpak biedt voor het balanceren van de belangen van bezoekers, bewoners en bedrijven. Het uiteindelijke doel is dat in 2030 iedere Nederlander profijt heeft van toerisme, zoals omschreven in Perspectief 2030.
14/01/25 ·
Elk seizoen vinden er bijzondere evenementen plaats. In de rubriek ‘Top 5’ zet Recreatie & Toerisme een speciale categorie in de spotlights. In de derde aflevering 5 bijzondere winterfestivals.
14/01/25 ·
Net als veel andere regio’s heeft ook de regio Zuid-Kennemerland te maken met toenemende druk op de bestaande recreatievoorzieningen. De partners in het gebied realiseren zich dat ze elkaar nodig hebben voor een oplossing. In die oplossing is een belangrijke rol weggelegd voor de Leefstijlvinder want dé recreant bestaat niet.
14/01/25 ·
R&T gaat in gesprek met captains of industry in de vrijetijdssector. In de elfde aflevering een gesprek met Jos Gilliam, algemeen directeur van Recreatie Noord-Holland. Hij leerde een belangrijke les over leiding geven: “Het is niet zo belangrijk wat ik allemaal vind. Ik moet zorgen dat mijn medewerkers een gezamenlijke koers of stip op de horizon vinden, die ook nog eens goed aansluit bij wat onze opdrachtgevers van ons verwachten.”
|
16/01/25 ·
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25 ·
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25 ·
Meer dan zeven op de tien Nederlandse wintersporters zeggen dat wintersport voor hen niet alleen om sneeuw draait maar vooral om de fijne sfeer en het gevoel van vrijheid.
16/01/25 ·
Wat is het imago van Nederland in de wereld? Die vraag staat centraal in een nieuwe publicatie van NBTC: ‘Imago van Nederland: Inzichten in de internationale positionering van Nederland’. We bespreken de achtergronden, resultaten en inzichten met Charel van Dam, manager marketing, en Maartje Schouten, strateeg.
16/01/25 ·
Regelmatig verlaten toonaangevende collega’s hun organisatie. Soms om elders in het gastvrijheidsdomein aan de slag te gaan, soms verlaten ze de sector of gaan op retraite, en weer anderen gaan vooral van hun vrije tijd genieten. Vanwege hun positie of persoonlijkheid hebben ze indruk gemaakt. In de rubriek ‘Wat laat je achter, wat geef je mee en waar kijk je naar uit’ vangen we hun afscheidswoorden.
15/01/25 ·
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
15/01/25 ·
Kerststad Valkenburg is hét kerstfenomeen van Nederland. Bezoekers vanuit het hele land en ver daarbuiten trekken massaal naar het mergelstadje om de magie van kerst te beleven. De unieke kerstmarkten in de grotten vormen het kloppende hart van het evenement, omringd door sfeervolle activiteiten die Kerststad Valkenburg tot een onvergetelijke ervaring maken.
14/01/25 ·
In 2022 ontwikkelde de Werkgroep Bestemmingsmanagement de Leidraad Bestemmingsmanagement, die beleidsmakers en stakeholders ondersteunt in het duurzaam ontwikkelen van toeristische bestemmingen. Centraal hierin staat het zevenstappenmodel, dat een integrale aanpak biedt voor het balanceren van de belangen van bezoekers, bewoners en bedrijven. Het uiteindelijke doel is dat in 2030 iedere Nederlander profijt heeft van toerisme, zoals omschreven in Perspectief 2030.
14/01/25 ·
Net als veel andere regio’s heeft ook de regio Zuid-Kennemerland te maken met toenemende druk op de bestaande recreatievoorzieningen. De partners in het gebied realiseren zich dat ze elkaar nodig hebben voor een oplossing. In die oplossing is een belangrijke rol weggelegd voor de Leefstijlvinder want dé recreant bestaat niet.
|
16/01/25 ·
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25 ·
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
16/01/25 ·
De coalitie NLBuiten heeft het manifest ‘De route naar een recreatief landschap’ gepubliceerd. NLBuiten gelooft in een landelijk en aantrekkelijk groenblauw netwerk vol wandel-, fiets-, vaar- en sportmogelijkheden op alle schaalniveaus. Een netwerk dat is toegespitst op de menselijke maat, dicht bij huis begint en het hele land dooradert. In het manifest een onderbouwde oproep om recreatiemogelijkheden vast onderdeel te maken van ruimtelijke plannen. Paul Makken van de ANWB en Imke de Jong van Natuurmonumenten over NLBuiten en het manifest.
16/01/25 ·
Zeeland staat net als veel andere bestemmingen voor de uitdaging om zich voor te bereiden op de gast van de toekomst. Wie komen er over 15 jaar naar Zeeland en vinden ze dan nog het toeristisch product dat ze aantrekt? In een recent onderzoek, uitgevoerd door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in samenwerking met het European Tourism Futures Institute, wordt gekeken naar veranderingen in wensen en behoeften van toekomstige bezoekers. Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Impuls Zeeland gebruikt de uitkomsten om ondernemers in de vrijetijdssector te adviseren en ondersteunen bij het realiseren van een toekomstbestendig bedrijf. Diana Korteweg Maris van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Minke Rabaut van Impuls Zeeland delen hun inzichten en bevindingen.
15/01/25 ·
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
15/01/25 ·
Den Bosch Partners is een relatief nieuwe citymarketingorganisatie. Gestart in maart 2022 willen ze de Brabantse hoofdstad toeristisch op de kaart zetten met opvallende campagnes. Dan is de landelijke campagne ‘Kom niet naar Den Bosch, daar is het altijd feest’ wel een hele bijzondere. Directeur-bestuurder Mark de Greeff over de aanleiding, aanpak en resultaten.
15/01/25 ·
Na het verhaal over de bedwinging van de zee met iconische plekken zoals de Deltawerken en het verhaal over de getijdenwerking van de Waddenzee, dat tevens UNESCO Werelderfgoed is, krijgt Nederland een derde waterverhaal. Het is een belevingsconcept dat gaat over de grote rivieren en hun betekenis in het verleden, heden en toekomst voor ons land en onze landschapsinrichting. Om het belevingsconcept structuur te geven zijn er vijf verhaalaccenten, een aantal ankerpunten en veertien rondjes.
14/01/25 ·
Elk seizoen vinden er bijzondere evenementen plaats. In de rubriek ‘Top 5’ zet Recreatie & Toerisme een speciale categorie in de spotlights. In de derde aflevering 5 bijzondere winterfestivals.
14/01/25 ·
R&T gaat in gesprek met captains of industry in de vrijetijdssector. In de elfde aflevering een gesprek met Jos Gilliam, algemeen directeur van Recreatie Noord-Holland. Hij leerde een belangrijke les over leiding geven: “Het is niet zo belangrijk wat ik allemaal vind. Ik moet zorgen dat mijn medewerkers een gezamenlijke koers of stip op de horizon vinden, die ook nog eens goed aansluit bij wat onze opdrachtgevers van ons verwachten.”
|
|
|
16/01/25
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
|
16/01/25
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
|
16/01/25
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
|
16/01/25
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
|
16/01/25
Meer dan zeven op de tien Nederlandse wintersporters zeggen dat wintersport voor hen niet alleen om sneeuw draait maar vooral om de fijne sfeer en het gevoel van vrijheid.
|
15/01/25
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
|
15/01/25
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
|
13/01/25
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
|
|