Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Marnix van den Bergh

Cadeau Burgers’ aan Arnhem donderdag onthulling

Cadeau Burgers’ aan Arnhem donderdag onthulling
Foto Theo Kruse

Het Feestaardvarken, een kunstwerk van 150.000 kilo, wordt op 12 september officieel onthuld in het Arnhemse Bartokpark. Dit is het jubileumcadeau van Burgers’ Zoo aan de stad Arnhem.

Koninklijke Burgers’ Zoo bestaat dit jaar 100 jaar. Dat is de aanleiding om de Arnhemmers en de bezoekers van de stad een cadeau te geven om de hechte band van het dierenpark met Arnhem te benadrukken. Het cadeau is het ‘Feestaardvarken’, een enorm kunstwerk van Florentijn Hofman.


Het Feestaardvarken heeft een nachtje in de Arnhemse binnenstad doorgefeest en heeft het zich daarna gemakkelijk gemaakt in de heide van het Bartokpark. Met z’n feesthoedje nog op.


Onthulling

De feestelijke onthulling van het Feestaardvarken vindt plaats op donderdag 12 september om 16.00 uur in het Bartokpark, samen met de Arnhemmers, wethouder Michiel van Wessem en stadsdichter Jesse Laport & bassist Olivier Capiau. Alle Arnhemmers zijn daarbij van harte welkom.


De onthulling wordt voorafgegaan door een bijeenkomst voor genodigden in Rozet aan de Kortestraat 16 in Arnhem. Daar spreken: Alex van Hooff (directeur Koninklijke Burgers’ Zoo), Margreet van Gastel (wethouder Gemeente Arnhem), Mirjam Westen (conservator Museum voor Moderne Kunst Arnhem) en Florentijn Hofman (kunstenaar).


Stevig varken

Het 30 meter lange, 9 meter hoge en 12 meter brede Feestaardvarken is opgebouwd uit een stalen skelet met een betonnen huid, samen goed voor 150.000 kilo. Het werd in 4 maanden gebouwd onder leiding van Job Saltzherr van Job Art op de bouwlocatie RhineTech op Industriepark Kleefse Waard (IPKW). De keuze voor beton als huid van het Feestaardvarken lag volgens Florentijn Hofman voor de hand. "Een zeer kenmerkend materiaal voor Burgers’ Zoo als je denkt aan de grote rotsen en gewelven in het dierenpark”.


Hofman bekend om grote werken

Humor, sensatie, maximale impact. Kunstenaar Florentijn Hofman (Delfzijl, 1977) gaat niet voor minder. Zijn beelden zijn groot, heel groot. En ze maken indruk. Kijk bijvoorbeeld naar Rubber Duck (2007), een gigantische gele badeend van 26 meter hoog. De badeend reist de wereld rond.
Hofman: "Mijn beelden brengen rumoer, verbazing en een glimlach. Ze halen mensen even uit hun dagelijkse routine. Voorbijgangers houden stil bij een beeld, stappen van hun fiets en knopen een gesprek aan met andere passanten. Mensen maken weer contact met elkaar. Dat is de werking van mijn beelden in de openbare ruimte.”
Trefwoorden: Burgers Zoo, Hofman, Arnhem, Feestaardvarken, kunst

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...