Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

Hotelprijzen stijgen weer

Hotelprijzen stijgen weer

Is de recessie in de reisindustrie op zijn einde? De hotelprijzen stijgen op diverse continenten. In Nederland daalde de gemiddelde hotelprijs.

2% omhoog
Tijdens de eerste helft van 2013 is de gemiddelde prijs van een hotelkamer wereldwijd gestegen met 2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, zo blijkt uit de laatste Hotels.com Hotel Price Index (HPI). De relatief kleine stijging volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010. De gemiddelde prijzen zijn nu bijna terug op het niveau van 2006, het jaar voorafgaand aan de start van de wereldwijde financiële crisis.


Sinds de start van de HPI in 2004, waarbij de beginwaarde werd vastgesteld op 100, registreert de HPI de prijzen die hotelgasten wereldwijd daadwerkelijk betalen voor hun accommodaties. Tijdens de eerste helft van 2013 stond de index op 111, acht punten onder het topniveau uit de eerste helft van 2007 en elf punten hoger dan bij de lancering.


Latijns-Amerika 7%

De regio Latijns-Amerika behaalde met een stijging van 7% het beste resultaat sinds twee jaar. Geholpen door de aanwakkerende economie in de VS presteerden ook Noord-Amerika en de Cariben beter dan het wereldwijde gemiddelde, met stijgingen van respectievelijk 3% en 5%.


In de Pacific zorgde een terugval van de Australische delfstoffenindustrie voor een daling van het aantal zakelijke reizigers, met name in West-Australië, en voor een zwakkere groei van de hotelprijs van 1%. Met een eurozone die officieel maar net uit de recessie is, blijven ook Europa en het Midden-Oosten achter, met een stijging van 1%.


Roche: "Crisis nog niet helemaal voorbij”
David Roche, President Hotels.com, zegt: "Het lijdt geen twijfel dat de Europese hotelprijzen tot de zwaarst getroffene behoren sinds de economische teruggang in 2008/2009. Het feit dat de eurozone groei heeft gekend tijdens de eerste twee kwartalen van 2013 bewijst dat de economische crisis afzwakt, maar nog niet helemaal voorbij is. In veel van de bestemmingen die het hardst werden geraakt, zijn de hotelprijzen gestabiliseerd en enkele van deze bestemmingen laten weer gezonde stijgingen zien.”


Azië daalt

Azië was met een daling van 2% de enige regio waarin de prijzen omlaag gingen tijdens de eerste helft van 2013. Hoewel afzonderlijke steden in deze regio goed presteerden, droegen de waardedalingen van de yen en de roepie in combinatie met een daling van het aantal inkomende bezoekers in China bij aan dit resultaat. Het uitgaande reisverkeer vanuit China werd echter nog niet beïnvloed door de afzwakking van de Chinese economie en bleef toenemen.


Invloed van groei Chinees toerisme
"Een ander fenomeen dat van invloed is op de wereldwijde hotelprijzen is de grote en snelle toename van het aantal Chinese internationale reizigers”, zegt David Roche. "Volgens het China Tourism Academy rapport 2013 is China officieel ’s werelds grootste uitgaande toeristenmarkt geworden, met een geschatte 83 miljoen overzeese reizen gemaakt door Chinese burgers. De Wereld Toerisme Organisatie van de Verenigde Naties maakte tevens bekend dat Chinese reizigers 102 miljard dollar spendeerden aan internationaal toerisme in 2012, 40% meer dan in 2011, waarmee zij de meer gevestigde toeristenmarkten van Duitsland en de VS overtreffen. Internationaal reizen blijft een ambitie van met name veel jongere reizigers, die beschikken over het besteedbaar inkomen om naar het buitenland te reizen.”


Maar in Nederland een daling
In Nederland betaalden reizigers van over de hele wereld gemiddeld €121 per hotelovernachting in de eerste helft van 2013, 4% minder dan in dezelfde periode vorig jaar (€127). Amsterdam bleef met een gemiddelde kamerprijs van €135 per overnachting, ondanks een prijsdaling van 2%, de bestemming in Nederland waar reizigers het meest betaalden, gevolgd door Maastricht (€113) en Den Haag (€106).
Trefwoorden: hotel, hotelprijzen, hotelovernachting, gemiddelde kamerprijs, hotels.com, hpi

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...