Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: ex-cryonaut

Geen vakantie meer

Geen vakantie meer

Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten hoe Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten waar naar toe Hoe ver moet ik gaan De leukste landen zijn oorlogslanden Klimaatgevoelige demonstratielanden, rampenlanden Hoe ver moet ik gaan Met de E-fiets of eerst meer geld verdienen Nee, vakantie kan niet meer. (vrij naar: Vluchten kan niet meer. Frans Halsema en Jenny Arean, 1972; tekst Annie M.G. Schmidt)

Met alle ellende van tegenwoordig, ben je eigenlijk elke maand hard aan vakantie toe. Hogere prijzen voor de dagelijkse boodschappen, je geld wordt minder waard, de winter in de kou gezeten omdat de thermostaat lager moest, een visieloos kabinet dat zich van de ene mislukking naar de andere sleept, gewelddadige demonstraties in Frankrijk, verdronken bootvluchtelingen in Griekenland en de Canarische Eilanden, gezichtsherkenning, camera’s overal voor ‘onze veiligheid’, een bokswedstrijd in de arena van Rome tussen Musk and Zuckerberg, ..…….het moet toch niet gekker worden.

In de ‘good old days’ (betalen met de Nederlandse Gulden, douane-controles aan de Nederlandse grens, stempel in je paspoort, geld wisselen aan de grens, contant afrekenen, traveler cheques voor verre bestemmingen, invasies van vakantievierende Duitsers, uittocht van Nederlanders naar Frankrijk, Spanje en Italie) kon je gewoon overal zonder problemen naar toe. Soms verlang ik terug naar die tijd. Wilders ook. Geen Facebook, geen TikTok, geen Instagram, geen Bloggers en Vloggers. (luister maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=-qwBS4KnY0E)

De Nederlander van vandaag heeft het maar moeilijk om een betaalbare vakantie in het buitenland te regelen. Ik noemde de problemen al van het eigen besteedbaar inkomen en ook de problemen in favoriete bestemmingslanden. En het wordt niet eenvoudiger. De duurzaam toerisme expert Maaike Bergsma wees er onlangs op dat toerisme eigenlijk een voortzetting is van kolonialisme in resort vorm. (https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/35dfd8ba-9f14-42e4-8e2e-d7f6d6f961a0/2023-06-24-toerisme-is-nog-te-vaak-kolonialisme-in-resort-vorm).

Haar argumenten dateren uit de jaren 70. Wie kent nog het rapport van de Club van Rome? Wie herinnert zich niet de discussie over het sextoerisme naar Thailand en naar Gambia? Dat het eigen plezier vooropstaat in de vakantie is nogal wiedes. Vakantie is niet bedoeld voor charity. Voor de rest is het verhaal van Maaike oude koek. Op het internet is eigenijk voor elk vakantieland ter wereld wel een lijstje te vinden met to-do en not-to-do zaken. Nog steeds zijn de toeristenstromen tussen welvarende, Westerse landen vele malen groter dan tussen een rijk en een zich ontwikkelend land. Nederlanders gaan, nog steeds, vooral op vakantie naar andere Europese landen, en naar de USA en niet naar Vietnam, Honduras of Zanzibar. Vervolgens ziet Maaike over het hoofd dat de doorwerking van het functioneren van multinationale hotelketens op de lokale economie aanzienlijk is: geldstromen via lokale banken, aankoop van goederen en diensten (van eten en drinken tot WC-papier, en onderhoud van gebouwen), en werkgelegenheid. En ze vergeet gemakshalve dat er een groeiend aantal niet-Westerse hotelketens zijn (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chained-brand_hotels). Natuurlijk kun je een boom opzetten over de hoogte van de salarissen en het aantal werkuren maar wat wil je nu: werken met een (in onze ogen, al dan niet klein) salaris of geen geld? Moeten we dan maar niet op vakantie gaan naar landen waar men het niet zo goed heeft? Dat heet geen kolonialisme maar mensen in de steek laten.

Ik stel voor dat de demissionaire regering Duitsland onmiddellijk om excuses vraagt voor het toeristisch kolonialisme tijdens de 60-er en 70-er jaren. Als die excuses er niet op korte termijn komen, overweegt Nederland uit de EU te stappen en herstelbetalingen. Wilders is voor. Rutte kan zich die tijd niet actief herinneren. Daar ben ik zeker van.

Ex-cryonaut

Trefwoorden: vakanties, toerisme

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.