Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Marcel Baltus

Niet doemdenken maar doendenken

Niet doemdenken maar doendenken
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Afzien vind ik best fijn. Stevig doorfietsen doe ik nog steeds zonder hulpaandrijving, voor mij voorlopig nog geen ebike. 4 x per week naar de sportschool (nou ja, nu dus even thuis trainen) – heerlijk. Wandelen tot de voetzolen beginnen te schuren – een weldaad. Kiezen voor een trap of een roltrap gaat voor mij niet op.

Fysieke activiteiten dus. Mentaal afzien valt mij en de halve wereld een stuk zwaarder. De klaagzang de afgelopen 2 maanden van vrijwel iedere bedrijfstak incluis de reissector over de verwoestende effecten van het coronavirus was oorverdovend. Ook wij hebben als PR-bureau voor de reisindustrie een paar stevige baaldagen gehad toen veel klanten de PR-activiteiten even ‘on hold’ besloten te zetten. Doemscenario’s, sombere gedachten, in zak en as zitten, klagen… 

Best wel vreemd want ons brein is oneindig veel krachtiger dan ons lijf. Ik kan 30 kilo tillen maar 150 gaat me niet lukken. Maar het voorstellingsvermogen van onze hersencellen kent vrijwel geen grenzen. Waarom is het dan voor veel mensen lastig om in tijden van recessie positief te blijven denken. In dit coronatijdperk vieren negatieve en depressieve meningen en artikelen hoogtij. Duizend keer per dag hoor ik coronacrisis, recessie, ondergang, rampzalig, een groot drama en een miljoen andere negatieve gedachten. The dark side of the moon.

Hoe komt dat? Er ligt – veronderstel ik – één kernwoord aan ten grondslag: verandering. Wij mensen zijn nogal geneigd ons vast te klampen aan patronen. Ik zal het niet ontkennen: ook ik voel mij redelijk prettig bij een zekere mate van op de automatische piloot leven. Een werk en sociaal ritme is prettig, vrijwel iedereen heeft behoefte aan enige structuur. Ik hoef niet iedere avond voor het slapen na te denken over het poetsen van mijn tanden, het gaat vanzelf. Op de sportschool loop ik steevast naar ‘mijn’ locker. Mijn werkdagen beginnen als een automatische piloot om 08.00 uur met het lezen van kranten op de tablet.

Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is. Niet doorgaan op het geëffende paadje maar een andere route kiezen. Dus in plaats van te weeklagen over hoe moeilijk wij het allemaal hebben en te piekeren tot je een ons weegt, nadenken over mogelijke alternatieve opties. Van doemdenken naar doendenken zogezegd.

Hoe simpel kan het soms zijn. Al een jaar of 10 kijk ik vanachter mijn bureau op kantoor naar dezelfde muur. Suggereert collega Agnes dat ik eens op andere plek moet gaan zitten. Aldus geschiedde en het voelt bijna alsof ik in een ander kantoor zit. Een andere hoek, een nieuw uitzicht, een  fris blikveld staan garant voor vernieuwende inzichten.
Trefwoorden: reisbranche, omdenken. crisis

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.