Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Marcel Baltus

Oost west thuis best

Oost west thuis best
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het is september, locatie een kantoorpand ergens in Nederland, tijdstip 11.00 uur ’s ochtend, groepje collega’s staat bij de koffiemachine: ‘En hoe was jouw vakantie? Top man, rondreis Thailand gedaan, gaaf! En jij? "Eh, ben toch maar in eigen land gebleven… de Veluwe.”

Pfff, arme sloeber. Vakantievieren in eigen land was pak hem beet 10 tot 20 jaar geleden niet bepaald stoer. Nee, hoe vérder je reisbestemming, hoe meer indruk op familie, vrienden, buren en collega’s. Een vakantie in het buitenland voelde kennelijk meer aan als vakantie dan in eigen land blijven. Bleef je in Nederland, dan bazuinde je dat zeker niet rond. 

In mijn tijd als PR man bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Toerisme & Recreatie AVN was het vaak lastig om Nederlandse reisjournalisten (het vak bloggen bestond toen überhaupt nog niet) te porren voor Lekker weg in eigen landpersreizen. Journalisten zijn ook maar mensen, de keuze tussen een trip naar een Europese of intercontinentale bestemming versus een paar dagen naar De Weerribben was snel gemaakt.

Tijdens onze wereldreis in 1996-1997 stonden we soms stomverbaasd over de beperkte vakantiebeleving van Nederlanders in hun eigen land: ‘Nee, we zijn nog nooit in Kinderdijk of Twente geweest’, hoor je van een Nederlands echtpaar aan de voet van de Borobudur tempelcomplex in Java.

Naast vele desastreuze effecten van COVID-19 heeft de pandemie zeker ook gunstige bijwerkingen: schoner klimaat, beter hygiëne, vindingrijkheid en creativiteit nemen toe. Én nu dus ook ongekende belangstelling voor een vakantie in eigen land!

In weerwil van alle goedbedoelde marketinginspanningen van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de miljoenen euro’s geïnvesteerd in Lekker weg in eigen land promotie, COVID-19 is het ‘beste’ en meeste effectieve PR instrument voor het binnenlands toerisme. Wie oh wie had ooit gedacht dat reuzen als TUI en Corendon - die bestaan bij de gratie van vakanties naar het buitenland - zouden gaan adverteren voor een vakantie in eigen land! 

Nood breekt wetten. Opeens is Nederland bij Nederlanders hot en gewild. Weliswaar noodgedwongen maar dat deert niet. In kranten, op websites en in blogs gaan reisverhalen nu primair over Nederlandse attracties en bestemmingen met als intro…’Ik wist niet dat Nederland zo mooi is!’. Nogal logisch, je had het nauwelijks serieus verkend.

Linksom of rechtsom, eindelijk is er erkenning voor een van de mooiste landen op aarde. Voor wie het wil zien.
Trefwoorden: vakanties, Nederland, binnenlands toerisme, marketing

||| Nieuws |||

05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.