Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Frank Verkoijen

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Afbeelding van Paolo Chieselli via Pixabay
Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…

Ondernemers in de hotellerie en verblijfsrecreatie klagen al jaren steen en been dat ze afhankelijk zijn (geworden) van Online Travel Agency’s (OTA). Onder het motto: slikken of stikken doet bijna iedereen er aan mee. Het lijkt er wel op dat het verplicht is deel te nemen.

De afgelopen maanden ontstaat er zelfs een ware hetze tegen booking.com dat al jaren profiteert van coulante Nederlandse belastingregels en nu zorgt voor ophef door zijn hand op te houden bij de overheid voor financiële steun vanwege de coronacrisis. Maar eigenlijk is er meer sprake van de langdurige frustratie bij ondernemers om "verplicht” nering te moeten doen bij een OTA. Is dat wel nodig en kan het niet anders? Is er wat tegen te doen? Wij denken van wel.

Denk eens met ons mee... 
We nemen een rekenvoorbeeld met een overnachtingsprijs van € 100,00 voor een hotelkamer. Een hotelier biedt deze aan via een OTA. Laten we eens gemakshalve uitgaan van een commissiepercentage van 20%.

Stel je boekt als consument deze kamer, dan ben je dus € 100,00 kwijt en ontvangt de hotelier € 80,00 en de OTA € 20,00.
Een gouden business model, maar niet voor de hotellier en helaas ook niet voor de consument.

Als we dit model nu eens omdraaien?
Als je als hotelier nu eens tegen je gast zegt: als je bij mij rechtstreeks boekt betaal je € 100,00 euro , maar na afloop krijg je 10% (€ 10,00) terug gestort op je rekening

…OF…..

je ontvangt een voucher van € 15,00 die je bij een volgende bezoek kunt besteden of die je aan iemand anders cadeau kunt geven.

Wil de klant het tientje terug, dan heeft de hotelier nog altijd € 90,00 in plaats van € 80,00 ontvangen en de gast heeft € 90,00 betaald in plaats van € 100,00.

Wil de klant de voucher van € 15,00, dan heeft de hotelier een NIEUWE boeking binnen voor € 85,00. De hotelier heeft dan twee boekingen met een totale waarde van € 100,00 plus € 85,00 = € 185,00.

Deze twee boekingen zouden de hotelier via de OTA maar € 160,00 hebben opgeleverd. Dat is dus € 25,00 ‘winst’ voor de hotelier..

Statiegeld
Dit systeem werkt alleen als hoteliers en andere ‘gebruikers’ van OTA’s massaal dit ‘statiegeldsysteem’ gaan introduceren. En het werkt zolang het statiegeldpercentage lager is dan de commissies die OTA’s vragen, met als gevolg dat de OTA’s een deel van hun marktaandeel verliezen en wellicht heel snel de commissie laten zakken...
De hotelsector pakt zo een deel van de markt terug.

En we hebben het dan nog niet eens over het hersteld gastencontact in deze belangrijke fase van de customer journey, waarin je via een tevreden looping weer vooraan bij de klantreis terecht komt.

Eigenlijk is het idee een soort statiegeldsysteem op vakanties en overnachtingen dus. En net zoals bij het inleveren van je leeg goed altijd weer een nieuwe artikel wordt gekocht, kan ook hier de gast het statiegeld verzilveren of weer gebruiken bij een volgende boeking of door te geven aan iemand anders.

Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat….Wij vragen ons af of ons omdenken kans van slagen heeft.

Wil je mee discussiëren over dit onderwerp ga dan naar: www.opdoeking.com en vul de online vragenlijst in.

Des te meer mensen zich mengen in de discussie, des te scherper kan het idee gefinetuned worden…

Delen van deze blog is daarom zeer wenselijk!

Heb je ook een probleem of casus waar je niet uit komt en wil je ook eens omdenken?

Neem eens contact met ons op. 

Wij denken sterk vanuit de markt en de consument en weten met onze kennis, ons netwerk en onze creativiteit tot verrassende en vernieuwende oplossingen te komen.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingen, platforms

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.