Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-07-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Minder Nederlanders deze zomer op vakantie

Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Image by Alexander Gresbek from Pixabay

De zomer van 2025 ziet er anders uit voor Nederlandse vakantiegangers dan voorgaande jaren. Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.

Vakantiegangers blijven veel meer in Europa

Waar 92% van de vakantiegangers deze zomer in Europa blijft, was dat vorig jaar 85%. Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië zijn de topbestemmingen. Opvallend is de stijging van vakanties in eigen land, van 30% in 2024 naar 37% dit jaar. Voor wie wel buiten Europa reist, is Azië de meest populaire keuze; meer dan twee keer zoveel Nederlanders reizen dit jaar naar Azië dan vorig jaar, met name naar de Nederlandse Antillen, Thailand, Indonesië, Marokko en Egypte. Intercontinentale reizen zijn beduidend minder populair geworden.

Eenderde gaat meer uitgeven

Wat betreft het vakantiebudget, geeft 4 op de 10 vakantiegangers evenveel uit als vorig jaar, terwijl 1 op de 3 zelfs aangeeft meer te besteden. Bijna 40% van de Nederlanders plant tussen de €250 en €750 per persoon uit te geven aan hun zomervakantie. De vakanties zijn onderverdeeld in vier segmenten: 27% kiest voor budgetvakanties (minder dan €500 p.p.), 46% valt in het gemiddelde segment (€500 - €1250 p.p.), ruim 22% kiest voor luxe vakanties (€1250 - €3000 p.p.), en 4% geeft meer dan €3000 p.p. uit aan een zeer luxe vakantie.

Meerderheid houdt rekening met klimaatverandering en spanningen

De impact van klimaatverandering op vakantieplannen is significant; bijna 55% van de vakantiegangers houdt rekening met extreme hitte, bosbranden of overstromingen bij het kiezen van een bestemming. Ook drukke hotspots zoals Venetië en Barcelona spelen voor 55% van de reizigers een rol in hun beslissing, al geeft bijna 40% aan dat drukte weinig tot geen invloed heeft. Geopolitieke spanningen beïnvloeden ook het reisgedrag. 32% van de Nederlanders maakt zich meer zorgen over veiligheid tijdens internationale reizen. Dit heeft een duidelijke impact op verre reizen, met name naar de Verenigde Staten, waar de zin om te reizen van 43% in maart naar 62% in mei is gedaald.

Kamperen door gestegen kosten

De meeste Nederlanders verblijven in een gehuurd huisje, gevolgd door hotels en campings. Ongeveer een derde van de kampeerders kiest voor de camping vanwege gestegen kosten. De traditionele vakantieduur van één tot twee weken neemt af (-12%), terwijl kortere of juist langere vakanties populairder worden.

Veel autovakantiegangers

De auto is de onbetwiste koning van het vakantievervoer, met 62% van de Nederlanders die ermee op reis gaan (waarvan 5% met een EV), een stijging van 54% vorig jaar. Vliegen blijft stabiel op 31%. Interessant is dat bijna 1 op de 5 automobilisten zich zorgen maakt over autorijden in het buitenland, met name over milieuzones, tol en de kans op boetes. De helft van de vakantiegangers heeft wel eens een buitenlandse verkeersboete ontvangen. Hoewel 60% ruim op tijd begint met reisvoorbereidingen, laat bijna 4 op de 10 het afhangen van de laatste twee weken.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, zomervakanties

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...