Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders

Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Image by AS Photograpy from Pixabay

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. Uit de Nationale Benchmark Hotelketens van onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat 52% van de Nederlanders, oftewel circa 7,6 miljoen mensen, in deze periode in een hotel in eigen land verbleef. Samen waren zij goed voor bijna 27,2 miljoen hotelbezoeken.

Van der Valk en Fletcher zijn marktleiders

De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels. Van de ondervraagden gaf 27% aan in de afgelopen drie jaar bij Van der Valk te hebben overnacht. Fletcher Hotels volgt met 22%. De top vijf wordt gecompleteerd door NH Hotels, ibis en Bastion Hotels.

Langste verblijven bij Enjoyhotels

Nederlandse hotelbezoekers verblijven gemiddeld 1,8 nachten in een hotel. Opvallend is de lange gemiddelde verblijfsduur bij Enjoyhotels, waar gasten gemiddeld 4,1 nachten doorbrengen. Corendon Hotels volgt met een gemiddelde van 3,5 nachten. Ook bij Stayokay, Westcord Hotels en Bilderberg is de gemiddelde verblijfsduur met respectievelijk 2,0, 1,9 en 1,9 nachten relatief lang.

Zakelijk versus privé

Het overgrote deel van de hotelovernachtingen in Nederland is privé (83%). Echter, 17% van alle hotelbezoeken is zakelijk van aard. Bij Hampshire Hotels is het aandeel zakelijke overnachtingen met 52% het hoogst. Ook bij Postillion Hotels (41%), Mercure (40%), NH Hotels (32%) en Leonardo Hotels (32%) is het percentage zakelijke gasten relatief hoog.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, hotelketens, gasten

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.