Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?

Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
Image by Gerd Altmann from Pixabay

De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.

Horeca

In januari 2025 lag de omzet in de horeca nog 3,6% voor op dezelde periode een jaar eerder maar een maand later was daar met -0,6% niet veel meer van over. De omzet wordt sterk door de prijs beinvloed. Kijken we puur naar de productie dan bleef die in januari stabiel (+0,1%) om in februari met 3,5% achteruit te lopen.

Eet- en drinkgelegenheden

In januari groeide vooral de omzet bij eet- en drinkgelegenheden nog met 4,8% bij een 0,7% hogere productie. In februari was van die omzetgroei niet veel meer over (+0,6%) bij een kleinere productie (-2,8%). De prijzen voor restaurants, cafés en dergelijke stegen in januar met 4,3% en een maand later met 3,8%.

Logiesverstrekking

Bij de logiesverstrekking was in zowel omzet als productie geen groei meer te zien. In januari daalde de productie met 1,5% bij een gelijkblijvende omzet. In februari was de omzet -3,9% en de productie -5,3%. In januari werden overnachtingen in accommodaties 3,5% duurder, een maand later zelfs 4,9%.

Reisbranche

Een heel ander beeld zien we in de reisbranche. Daar groeide in januari de omzet met 19,0% en de productie met 17,8%. Die groei wist de branche in februari vast te houden met +9,1% (omzet) en +7,1% (productie). In januari werden pakketreizen naar het buitenland 2,2% duurder, een maand later 3,9%.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/18/productie-dienstverlening-1-4-procent-hoger-in-februari
Trefwoorden: horeca, hotels, verblijfsrecreatie, restaurants, cafes, fastfood, reisbranche, touroperators, reisbureaus, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.