Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking

Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking

De Nederlandse provincies pleiten samen een vitaal en toekomstgericht aanbod van vrijetijdsvoorzieningen. Toegang tot voldoende mogelijkheden voor buitenrecreatie is essentieel voor het welbevinden van iedereen. Dat schrijft het Vrijetijdsnetwerk (VTN) van het Interprovinciaal Overleg (IPO) in haar ‘Position paper recreatie en toerisme’ waarin ze nu al grote tekorten aan recreatieruimte en zwemwater constateren.

De position paper voor de vrijetijdseconomie is tot stand gekomen omdat provincies behoefte hebben aan een gezamenlijke stip op de horizon in het licht van de ingrijpende ruimtelijke en maatschappelijke transities waarvoor ons land staat. Daarnaast hechten de provincies eraan om zoveel mogelijk één geluid te geven richting het Rijk en de gemeenten. De oprichting van de landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme, waar ook het IPO een zetel in heeft, biedt een goed momentum voor de provincies om een vliegende start te maken in het effectief organiseren van de samenwerking. Verder zijn er kansen om het beleefbare agrarische aanbod te versterken en het platteland vitaal te houden. Voor meer recreatieruimte is financiële ondersteuning vanuit het Rijk evenwel onontbeerlijk.

Grote uitdagingen

In de position paper worden de uitdagingen voor Nederland compact verwoord: "In Nederland hebben we te maken met een grote druk op de ruimte, want de bevolking groeit nog steeds, evenals de economie. Bovendien staan we voor ingrijpende transities waartoe ruimtelijke keuzes moeten worden gemaakt. In de komende decennia moeten we het hebben van nieuwe oplossingen en slimme combinaties, ook bij het faciliteren van recreatie en toerisme.”

Heel concreet staat het landelijk gebied voor een grote transitie waar een nieuw evenwicht tussen landbouw en natuur moet worden gevonden en leefbaarheidsopgaven een nadrukkelijke rol spelen. In en rond het stedelijk gebied krijgt de woningbouwopgave veel aandacht maar is het de vraag of we daarbij de kwaliteit van leven kunnen behouden of verbeteren. Voor recreatie en toerisme heeft de druk op de ruimte grote gevolgen en wordt er kritisch naar groei gekeken. Het zoeken naar de juiste balans tussen levendigheid en rust, stedelijkheid en natuurbeleving, economie en welzijn, inwoners en bezoekers staat nu voorop. Die goede balans vraagt om koppelkansen waar recreatie en toerisme worden verbonden met de uitdagingen van andere domeinen waardoor synergetische effecten ontstaan. Het VTN pleit een sterkere interdepartementale samenwerking tussen de ministeries op rijksniveau en een goede afstemming tussen de (mede-)overheden. "Samen kunnen we opgaven agenderen en op een integrale wijze aanpakken. Het is onze overtuiging dat we vanuit recreatie en toerisme op interprovinciale schaal een impactvolle bijdrage kunnen leveren aan de ruimtelijke en ook maatschappelijke transities waarvoor Nederland staat.”

Vijf collectieve opgaven

Om als recreatie en toerisme een bijdrage aan die transitie te leveren heeft het VTN vijf collectieve opgaven ontwikkeld waarvan de eerste twee ook de ambities verwoorden:

  1. Meer recreatieruimte door het integraal meewegen in gebiedsontwikkelingen.
  2. Recreatie en toerisme benutten voor economische dynamiek, regionale vitaliteit en leefbaarheid.
  3. Stimuleren van duurzame recreatiemobiliteit.
  4. De culturele identiteit van regio’s tot uitdrukking brengen.
  5. Een meer beweegvriendelijke omgeving bevorderen.

Twee collectieve opgaven

1. Meer recreatieruimte door het integraal meewegen in gebiedsontwikkelingen

Het is voor de provincies een belangrijke opgave om recreatieruimte (zowel locaties, gebieden, als de toegang daartoe) betaalbaar te houden en integraal mee te nemen in gebiedsopgaven en in landelijke programma’s voor natuurontwikkeling en vitale buitengebieden. Recreatievoorzieningen moeten in de optiek van het VTN gelijke tred houden met de verstedelijking. Daarom is het het noodzakelijk om recreatieruimte integraal mee te wegen in gebiedsontwikkelingen.

2. Recreatie en toerisme benutten voor economische dynamiek, regionale vitaliteit en leefbaarheid

Het VTN stelt in de paper dat recreatie en toerisme in de regio bijdragen aan slimme economische dynamiek, regionale vitaliteit en leefbaarheid. Het sturen op passende groei om aan de ene kant piekbelastting op drukke locaties te verminderen en anderzijds in regio’s die kampen met krimp transities te versnellen. Dat betekent aandacht voor gebiedsmarketing de gewenste bezoekersdoelgroepen op het juiste moment op de juiste plek faciliteren. Daarvoor is een goede nationale en regionale samewerking en financiele ondersteuning van het Rijk onontbeerlijk.

Actiepunten

Heel concreet wordt het ook met een lijst van actiepunten. Die betreffen deels lobbyactiviteiten voor een volwaardige plek van recreatie en toerisme in rijksprogramma’s, gebiedsopgaven en routenetwerken maar ook een realisatiestrategie voor recreatief groen, de doorontwikkeling van bestemmingsmanagement, kennisdeling, betere data en monitoring rond bewonersprofijt en balansvraagstukken en het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen voor een toekomstgericht, divers en vitaal aanbod.

Link: https://www.ipo.nl/nieuws/position-paper-en-achtergronddocument-recreatie-en-toerisme/
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, provincies

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...