Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-03-2025
Auteur: Marc Gerlings

1.300 kilometer wandelnetwerk verrijkt regio Arnhem-Nijmegen

Routenetwerk met 85 luisterverhalen

1.300 kilometer wandelnetwerk verrijkt regio Arnhem-Nijmegen
Feestelijke opening wandelnetwerk van 1365 km in de regio Arnhem Nijmegen. Foto: Toerisme VAN.
Wandelliefhebbers kunnen vanaf vandaag genieten van een gloednieuw wandelnetwerk in de regio Arnhem Nijmegen van liefst meer dan 1300 kilometer. 

Tijdens een bijeenkomst op Kasteel Wijchen is het netwerk officieel geopend door gedeputeerde Peter Drenth, Bestuurlijk opdrachtgever Ontspannen regio van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen Agnes Schaap, Anouk van Dam, wethouder gemeente Wijchen en directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen Herre Dijkema.

NRIT vroeg aan projectmanager Loes Haver naar de waarde van dit wandelnetwerk voor haar regio:  "We zijn trots op het resultaat: een dekkend wandelnetwerk waar mensen op een laagdrempelige manier gebruik van kunnen maken. Door bijvoorbeeld via de routeplanner in de app eenvoudig een route samenstellen. Een absolute toegevoegde waarde zijn de luisterverhalen en de voorgeprogrammeerde wandelingen. Met één druk op de knop kan je direct op pad. Als je lekker zonder mobiele telefoon wil wandelen volstaat het om een gekleurde route te volgen. We hebben routes zo ontworpen dat ze je op verrassende plekken in de natuur brengen, weg van de verharde wegen”.   

Routepalen en app

Het wandelroutenetwerk biedt maar liefst 1.365 kilometer aan routes. Het is een bundeling van bestaande paden, meldt Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Wandelaars kunnen eenvoudig hun eigen route samenstellen dankzij gemarkeerde routepalen en de nieuwe app Op pad | Regio Arnhem Nijmegen. 

Daarnaast zijn er zo’n 85 luisterverhalen beschikbaar, die extra verdieping geven aan de wandelbeleving. Binnenkort komt er ook een website en verschijnen gedrukte wandelkaarten, die onder meer verkrijgbaar zullen zijn bij de Citystores in Nijmegen en Arnhem.
Agnes Schaap: "We zijn erg tevreden met het resultaat. Met het wandelnetwerk versterken we de verbinding binnen de regio en verbeteren we de recreatieve structuur.”

Gedeputeerde Peter Drenth benadrukt het belang van een dekkend routenetwerk met dezelfde systematiek. "Met dit wandelnetwerk kunnen inwoners en toeristen ongehinderd door gemeente- of natuurlijke grenzen de veelzijdige natuur en rijke historie van Gelderland beleven."

Samenwerking twaalf gemeenten en provincie

Het wandelnetwerk is tot stand gekomen door een samenwerking tussen twaalf gemeenten en de Provincie Gelderland. De deelnemende gemeenten - die samenwerken in de Groene Metropoolregio (GMR) -  zijn: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Nijmegen, Overbetuwe, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. De uitvoering van het project lag in handen van Visit Arnhem Nijmegen, onderdeel van het regionaal bureau voor toerisme Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
Trefwoorden: wandelen, netwerk, dmo, beleid, leisure, natuur

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...